Tegel met polychroom bloempatroon

Met het gebruikte heldere kleurenschema met rood voor de accenten behoort deze tegel tot het Ottomaanse aardewerk in de Rhodes-stijl. Deze stijl aardewerk werd tussen 1560 en 1580 in het befaamde keramiekcentrum Iznik geproduceerd, en werd zowel op tegels als op vaatwerk toegepast. Het heldere en contrastrijke kleurenpalet was waarschijnlijk geïntroduceerd voor de doorlopende patronen op tegelwanden. De kleur rood is gemaakt van een ijzerrijke Armeense kleisoort, die zichtbaar en voelbaar boven het oppervlak uitsteekt. Om uitlopen van de kleuren tegen te gaan (op deze tegel is enige uitloop van het turquoise zichtbaar) dienden de zwarte contourlijnen.<BR> <BR> De stad Iznik staat vanaf 1470 bekend als belangrijk Ottomaans pottenbakkerscentrum van fijne blauw-witte kwaliteitswaar. Men gebruikte kwartsfritgoed, dat bestaat uit onder meer klei, kiezelaarde en glasfrit, dat wit van scherf is en waarvan dunwandig vaatwerk kan worden gemaakt. In eerste instantie werd er vooral vaatwerk voor het hof geproduceerd ter aanvulling van Chinees porselein dat als serviesgoed werd gebruikt. Pas in het midden van de 16de eeuw begonnen de pottenbakkers in Iznik ook met de productie van onderglazuur-tegels voor het hof. De grote doorbraak van Iznik als hofleverancier van tegels kwam rond 1557, het jaar waarin de Suleymaniya moskee, versierd met onderglazuurtegels met de kleur rood als blikvanger, in Istanbul werd geïnaugureerd. In ieder geval tot de regeerperiode van Ahmad I (1603-1617) werden de imperiale gebouwen (zowel paleizen als religieuze stichtingen) in de hoofdstad gedecoreerd met Izniktegels. Ze dienden als bekleding van wanden of delen daarvan, als kaders en boven ramen.<BR> <BR> <BR> Vervaardiging<BR> Deze rechthoekige tegel van kwarts-fitgoed is gedecoreerd met een bloemenpatroon in zwart, blauw, groen en roodbruin. Afgebeeld zijn saz-bladeren, pioenen en samengestelde lotus medaillons, versierd met uitgespaarde bloemetjes, die door stengels met elkaar zijn verbonden. Hierop is een transparante loodglazuur aangebracht.<BR> De zwarte contouren van de bloem- en bladvormen zijn ingekleurd met blauw, blauw, wit en het in reliëf aangebrachte roodbruin. Het glazuur bevat een aantal belletjes.<BR>

Tegel met polychroom bloempatroon

Met het gebruikte heldere kleurenschema met rood voor de accenten behoort deze tegel tot het Ottomaanse aardewerk in de Rhodes-stijl. Deze stijl aardewerk werd tussen 1560 en 1580 in het befaamde keramiekcentrum Iznik geproduceerd, en werd zowel op tegels als op vaatwerk toegepast. Het heldere en contrastrijke kleurenpalet was waarschijnlijk geïntroduceerd voor de doorlopende patronen op tegelwanden. De kleur rood is gemaakt van een ijzerrijke Armeense kleisoort, die zichtbaar en voelbaar boven het oppervlak uitsteekt. Om uitlopen van de kleuren tegen te gaan (op deze tegel is enige uitloop van het turquoise zichtbaar) dienden de zwarte contourlijnen.<BR> <BR> De stad Iznik staat vanaf 1470 bekend als belangrijk Ottomaans pottenbakkerscentrum van fijne blauw-witte kwaliteitswaar. Men gebruikte kwartsfritgoed, dat bestaat uit onder meer klei, kiezelaarde en glasfrit, dat wit van scherf is en waarvan dunwandig vaatwerk kan worden gemaakt. In eerste instantie werd er vooral vaatwerk voor het hof geproduceerd ter aanvulling van Chinees porselein dat als serviesgoed werd gebruikt. Pas in het midden van de 16de eeuw begonnen de pottenbakkers in Iznik ook met de productie van onderglazuur-tegels voor het hof. De grote doorbraak van Iznik als hofleverancier van tegels kwam rond 1557, het jaar waarin de Suleymaniya moskee, versierd met onderglazuurtegels met de kleur rood als blikvanger, in Istanbul werd geïnaugureerd. In ieder geval tot de regeerperiode van Ahmad I (1603-1617) werden de imperiale gebouwen (zowel paleizen als religieuze stichtingen) in de hoofdstad gedecoreerd met Izniktegels. Ze dienden als bekleding van wanden of delen daarvan, als kaders en boven ramen.<BR> <BR> <BR> Vervaardiging<BR> Deze rechthoekige tegel van kwarts-fitgoed is gedecoreerd met een bloemenpatroon in zwart, blauw, groen en roodbruin. Afgebeeld zijn saz-bladeren, pioenen en samengestelde lotus medaillons, versierd met uitgespaarde bloemetjes, die door stengels met elkaar zijn verbonden. Hierop is een transparante loodglazuur aangebracht.<BR> De zwarte contouren van de bloem- en bladvormen zijn ingekleurd met blauw, blauw, wit en het in reliëf aangebrachte roodbruin. Het glazuur bevat een aantal belletjes.<BR>