Danshesje, buitgemaakt bij de puputan van Klungkung

Volgens een legende onderwees een godin de legong, de 'beweging van schoonheid', voor het eerst aan het hof van een Balinese vorst op wie zij verliefd was geworden. Destijds mocht de legong slechts bijgewoond worden door adellijke personen. Hierbij dansen twee op identieke wijze geklede jonge meisjes met hun gracieuze bewegingen de tegelijkertijd gereciteerde verhalen over het roemrijke verleden van het koningshuis. De danseressen dragen een fraaie hoofdtooi en zijn gehuld in een kostuum dat van kleurrijk brokaat is vervaardigd. Over een katoenen trui wordt een hesje, sesimping, gedragen. Op een fluwelen ondergrond zijn gouden bloem- en bladmotieven opgelegd. <BR> Tegenwoordig geldt de legong als voorbeeld van de klassieke Balinese dans. Jonge meisjes, die op grond van hun natuurlijke charme en lenigheid zijn uitgekozen, krijgen vanaf hun vijfde jaar dansles. Drie jaar later zijn zij pas in staat de legong naar behoren uit te voeren. Zodra ze hun puberteit bereiken, verliezen de meisjes hun reinheid en mogen ze deze dans niet meer uitvoeren. Omdat hun huwelijk dan aanstaande is - een legong danseres is gewild als bruid - is deze dans in het hedendaagse Bali bij toeristen bekend als de ‘dance of the virgins’. <BR> <BR> Dit danshesje is een van de voorwerpen die buit is gemaakt bij de verovering van Klungkung. Deze vond plaats in 1908 en was tot dan toe het laatste nog onafhankelijke vorstendom. Op 28 april vielen de Nederlanders het paleis aan en streden de vorst Dewa Agung Jambe en honderden Balinezen een 'puputan', strijd tot het einde. Hierbij sneuvelden vele honderden Balinezen door hun eigen kris of Nederlands geweervuur. Het paleis van Klungkung werd verwoest. Alleen de grote toegangspoort is bewaard gebleven. Familieleden van de vorst die niet waren gedood werden verbannen naar Lombok. <BR> <BR> Engelse tekst:<BR> There can be no doubt that the dance is an important cultural phenomenon on Bali. According to a legend, a goddess came to the court of a Balinese king with whom she had fallen in love and taught him the legong (lit.: movement of beauty). At that time only the nobility were allowed to see the legong. In this dance two identically dressed young girls act out with graceful movements stories of the glorious past of the royal house, which are recited while they dance. The dancers wear an exquisite head-dress and clothing made of colourful brocade. A sleeveless garment like this one, called sesimping, is worn over a blouse with long sleeves. The hinges make it easier to put on and take off. Floral as well as leaf motifs embroidered in gold thread on the velvet background bear witness to the high level attained by the decorative artists employed in the kingdom of Klungkung. Since the matching sesimping seems to have disappeared, this one is even more unique. At present, the legong serves as example of the classic Balinese dance. The training of young girls selected for their natural charm and the suppleness of their body commences at the age of five, and only after three years are they able to perform the legong properly. However they may no longer do so when they have lost their purity with the first menstruation. Because they will soon marry - a legong dancer being considered very desirable as a bride - this dance is known in today's touristic Bali as the "Virgin Dance".

Danshesje, buitgemaakt bij de puputan van Klungkung

Volgens een legende onderwees een godin de legong, de 'beweging van schoonheid', voor het eerst aan het hof van een Balinese vorst op wie zij verliefd was geworden. Destijds mocht de legong slechts bijgewoond worden door adellijke personen. Hierbij dansen twee op identieke wijze geklede jonge meisjes met hun gracieuze bewegingen de tegelijkertijd gereciteerde verhalen over het roemrijke verleden van het koningshuis. De danseressen dragen een fraaie hoofdtooi en zijn gehuld in een kostuum dat van kleurrijk brokaat is vervaardigd. Over een katoenen trui wordt een hesje, sesimping, gedragen. Op een fluwelen ondergrond zijn gouden bloem- en bladmotieven opgelegd. <BR> Tegenwoordig geldt de legong als voorbeeld van de klassieke Balinese dans. Jonge meisjes, die op grond van hun natuurlijke charme en lenigheid zijn uitgekozen, krijgen vanaf hun vijfde jaar dansles. Drie jaar later zijn zij pas in staat de legong naar behoren uit te voeren. Zodra ze hun puberteit bereiken, verliezen de meisjes hun reinheid en mogen ze deze dans niet meer uitvoeren. Omdat hun huwelijk dan aanstaande is - een legong danseres is gewild als bruid - is deze dans in het hedendaagse Bali bij toeristen bekend als de ‘dance of the virgins’. <BR> <BR> Dit danshesje is een van de voorwerpen die buit is gemaakt bij de verovering van Klungkung. Deze vond plaats in 1908 en was tot dan toe het laatste nog onafhankelijke vorstendom. Op 28 april vielen de Nederlanders het paleis aan en streden de vorst Dewa Agung Jambe en honderden Balinezen een 'puputan', strijd tot het einde. Hierbij sneuvelden vele honderden Balinezen door hun eigen kris of Nederlands geweervuur. Het paleis van Klungkung werd verwoest. Alleen de grote toegangspoort is bewaard gebleven. Familieleden van de vorst die niet waren gedood werden verbannen naar Lombok. <BR> <BR> Engelse tekst:<BR> There can be no doubt that the dance is an important cultural phenomenon on Bali. According to a legend, a goddess came to the court of a Balinese king with whom she had fallen in love and taught him the legong (lit.: movement of beauty). At that time only the nobility were allowed to see the legong. In this dance two identically dressed young girls act out with graceful movements stories of the glorious past of the royal house, which are recited while they dance. The dancers wear an exquisite head-dress and clothing made of colourful brocade. A sleeveless garment like this one, called sesimping, is worn over a blouse with long sleeves. The hinges make it easier to put on and take off. Floral as well as leaf motifs embroidered in gold thread on the velvet background bear witness to the high level attained by the decorative artists employed in the kingdom of Klungkung. Since the matching sesimping seems to have disappeared, this one is even more unique. At present, the legong serves as example of the classic Balinese dance. The training of young girls selected for their natural charm and the suppleness of their body commences at the age of five, and only after three years are they able to perform the legong properly. However they may no longer do so when they have lost their purity with the first menstruation. Because they will soon marry - a legong dancer being considered very desirable as a bride - this dance is known in today's touristic Bali as the "Virgin Dance".