Altaar

Offernis ( djero gede) van tufsteen (paras) <BR> <BR> Deze nis heeft langs de rand spiraalvormige figuren. Op de voorzijde staan drie personen. De persoon recht heeft een dubbelpuntige lans in de rechterhand ( Prahasta?), de middelste figuur heeft een doos in beide handen en de persoon links heeft een rond voorwerp (tjakra?) in zijn rechterhand.<BR> Het middelste gedeelte is met trapvormige uithollingen uitgevoerd. Aan de bovenzijde zijn drie banaspati- koppen. In de derde verdieping is de eigenlijke nis, waarin de offers worden gelegd. Aan de hoeken van de bovenste verdieping zijn monsterkoppen. <BR> Bovenop is een staande gevleugelde vrouw ( Gandharwa of Kinnari). Op de achterkant is Visnhu, de god die het universum in stand houdt, uitgebeeld, op de schouders van Garoeda. Garoeda houdt een zwaard in zijn rechterhand. De mythische vogel Garuda is het rijdier van Vishnu.<BR> <BR> De drie banaspati-figuren op zijn manifestaties van een meer algemeen icoon dat in Zuid Oost Azië bekend is: de leeuwfiguur Kirtimukha of Simhamukha (leeuwenkop). <BR> Meestal wordt de figuur als een kala- makara ornament boven ingangen van bijvoorbeeld tempels uitgebeeld. De kirtimakara wordt in Bali, Oost Java en Cambodja doorgaans weergegeven als een gestileerde leeuw, maar soms wordt het ook zo veranderd dat het eerder een demonisch menselijk gezicht lijkt. De vleugels die vaak het hoofd van Banaspati flankeren, refereren waarschijnlijk aan het feit dat in delen van Indonesië (Java) de Banaspati Raja figuur is gerelateerd aan Surya, de zon.<BR> <BR> <BR>

Altaar

Offernis ( djero gede) van tufsteen (paras) <BR> <BR> Deze nis heeft langs de rand spiraalvormige figuren. Op de voorzijde staan drie personen. De persoon recht heeft een dubbelpuntige lans in de rechterhand ( Prahasta?), de middelste figuur heeft een doos in beide handen en de persoon links heeft een rond voorwerp (tjakra?) in zijn rechterhand.<BR> Het middelste gedeelte is met trapvormige uithollingen uitgevoerd. Aan de bovenzijde zijn drie banaspati- koppen. In de derde verdieping is de eigenlijke nis, waarin de offers worden gelegd. Aan de hoeken van de bovenste verdieping zijn monsterkoppen. <BR> Bovenop is een staande gevleugelde vrouw ( Gandharwa of Kinnari). Op de achterkant is Visnhu, de god die het universum in stand houdt, uitgebeeld, op de schouders van Garoeda. Garoeda houdt een zwaard in zijn rechterhand. De mythische vogel Garuda is het rijdier van Vishnu.<BR> <BR> De drie banaspati-figuren op zijn manifestaties van een meer algemeen icoon dat in Zuid Oost Azië bekend is: de leeuwfiguur Kirtimukha of Simhamukha (leeuwenkop). <BR> Meestal wordt de figuur als een kala- makara ornament boven ingangen van bijvoorbeeld tempels uitgebeeld. De kirtimakara wordt in Bali, Oost Java en Cambodja doorgaans weergegeven als een gestileerde leeuw, maar soms wordt het ook zo veranderd dat het eerder een demonisch menselijk gezicht lijkt. De vleugels die vaak het hoofd van Banaspati flankeren, refereren waarschijnlijk aan het feit dat in delen van Indonesië (Java) de Banaspati Raja figuur is gerelateerd aan Surya, de zon.<BR> <BR> <BR>