Foto bas-reliëf 0.74 op verborgen voet van Borobudur
Reliëf 0.74 van de 160 basreliëfs van de (nog steeds) verborgen voet van de Borobudur die de Karmavibhanga illustreren. Gefotografeerd door Kassian Cephas in 1890-1891.<BR> <BR> Het hoofdthema van de reliëfs draait om beloning en vergelding. Tegelijkertijd geven ze een beeld van het dagelijkse leven op Java in de achtste en negende eeuw. Naast conventionele afbeeldingen van hemel en hel zijn scènes uit het dagelijkse leven te zien van aardse ideologieën en verlangens, wereldse successen en drama's, van goede en slechte zaken die het gevolg zijn van daden uit het verleden en bepalen of de mens in de toekomst beloning of vergelding te wachten staat. <BR> <BR> Een serie reliëfs toont de overeenkomsten tussen twee menselijke handelingen die tot hetzelfde gevolg leiden. In het eerste geval draait een man zijn rug naar zijn leraar die hem vervolgens in wanhoop aankijkt vanuit zijn zetel. De man's aandacht wordt getrokken door een vrouw die aan zijn oor trekt en iets tegen hem zegt. Vlak bij hen begaat een dienaar een afschuwelijke daad van moord door een varken te spiesen. De man en de vrouw slaan er geen acht op. Een gelijksoortige scène speelt zich in het midden af waar een man de aandacht van een vrouw opeist terwijl zij een vrome man een aalmoes wil geven.<BR> De vergelding van het niet luisteren naar goed advies en je oor te lenen voor slecht advies is opnieuw geboren worden als een suffe persoon met een laag intelligentie niveau. Dit is uitgebeeld in de groep uiterst links die zonder expressie op hun gezicht niets doen en neerslachtig en lusteloos rondhangen onder de bomen.
itemListElement
Foto bas-reliëf 0.74 op verborgen voet van Borobudur
Reliëf 0.74 van de 160 basreliëfs van de (nog steeds) verborgen voet van de Borobudur die de Karmavibhanga illustreren. Gefotografeerd door Kassian Cephas in 1890-1891.<BR> <BR> Het hoofdthema van de reliëfs draait om beloning en vergelding. Tegelijkertijd geven ze een beeld van het dagelijkse leven op Java in de achtste en negende eeuw. Naast conventionele afbeeldingen van hemel en hel zijn scènes uit het dagelijkse leven te zien van aardse ideologieën en verlangens, wereldse successen en drama's, van goede en slechte zaken die het gevolg zijn van daden uit het verleden en bepalen of de mens in de toekomst beloning of vergelding te wachten staat. <BR> <BR> Een serie reliëfs toont de overeenkomsten tussen twee menselijke handelingen die tot hetzelfde gevolg leiden. In het eerste geval draait een man zijn rug naar zijn leraar die hem vervolgens in wanhoop aankijkt vanuit zijn zetel. De man's aandacht wordt getrokken door een vrouw die aan zijn oor trekt en iets tegen hem zegt. Vlak bij hen begaat een dienaar een afschuwelijke daad van moord door een varken te spiesen. De man en de vrouw slaan er geen acht op. Een gelijksoortige scène speelt zich in het midden af waar een man de aandacht van een vrouw opeist terwijl zij een vrome man een aalmoes wil geven.<BR> De vergelding van het niet luisteren naar goed advies en je oor te lenen voor slecht advies is opnieuw geboren worden als een suffe persoon met een laag intelligentie niveau. Dit is uitgebeeld in de groep uiterst links die zonder expressie op hun gezicht niets doen en neerslachtig en lusteloos rondhangen onder de bomen.
creator
K. (Kassian) Céphas
description
Reliëf 0.74 van de 160 basreli ...... oos rondhangen onder de bomen.
identifier
RV-1403-3788-107
isPartOf
Bas-reliëfs van de verborgen voet van de Borobudur
subject
title
Foto bas-reliëf 0.74 op verborgen voet van Borobudur
@ned
type
fotoafdruk / bas-reliëf (reproductie)
created
1890-1891 (bas-reliëf: laat 8e-vroeg 9e eeuw)
extent
16 x 22 cm
spatial
isRelatedTo
isShownAt
https://hdl.handle.net/20.500.11840/705868
isShownBy
http://collectie.wereldculture ...... _1403-3788-107_x.jpg&cache=yes
object
provider
Stichting Nationaal Museum van Wereldculturen
rights
Public domain