Foto bas-reliëf 0.74 op verborgen voet van Borobudur

Reliëf 0.74 van de 160 basreliëfs van de (nog steeds) verborgen voet van de Borobudur die de Karmavibhanga illustreren. Gefotografeerd door Kassian Cephas in 1890-1891.<BR> <BR> Het hoofdthema van de reliëfs draait om beloning en vergelding. Tegelijkertijd geven ze een beeld van het dagelijkse leven op Java in de achtste en negende eeuw. Naast conventionele afbeeldingen van hemel en hel zijn scènes uit het dagelijkse leven te zien van aardse ideologieën en verlangens, wereldse successen en drama's, van goede en slechte zaken die het gevolg zijn van daden uit het verleden en bepalen of de mens in de toekomst beloning of vergelding te wachten staat. <BR> <BR> Een serie reliëfs toont de overeenkomsten tussen twee menselijke handelingen die tot hetzelfde gevolg leiden. In het eerste geval draait een man zijn rug naar zijn leraar die hem vervolgens in wanhoop aankijkt vanuit zijn zetel. De man's aandacht wordt getrokken door een vrouw die aan zijn oor trekt en iets tegen hem zegt. Vlak bij hen begaat een dienaar een afschuwelijke daad van moord door een varken te spiesen. De man en de vrouw slaan er geen acht op. Een gelijksoortige scène speelt zich in het midden af waar een man de aandacht van een vrouw opeist terwijl zij een vrome man een aalmoes wil geven.<BR> De vergelding van het niet luisteren naar goed advies en je oor te lenen voor slecht advies is opnieuw geboren worden als een suffe persoon met een laag intelligentie niveau. Dit is uitgebeeld in de groep uiterst links die zonder expressie op hun gezicht niets doen en neerslachtig en lusteloos rondhangen onder de bomen.

Foto bas-reliëf 0.74 op verborgen voet van Borobudur

Reliëf 0.74 van de 160 basreliëfs van de (nog steeds) verborgen voet van de Borobudur die de Karmavibhanga illustreren. Gefotografeerd door Kassian Cephas in 1890-1891.<BR> <BR> Het hoofdthema van de reliëfs draait om beloning en vergelding. Tegelijkertijd geven ze een beeld van het dagelijkse leven op Java in de achtste en negende eeuw. Naast conventionele afbeeldingen van hemel en hel zijn scènes uit het dagelijkse leven te zien van aardse ideologieën en verlangens, wereldse successen en drama's, van goede en slechte zaken die het gevolg zijn van daden uit het verleden en bepalen of de mens in de toekomst beloning of vergelding te wachten staat. <BR> <BR> Een serie reliëfs toont de overeenkomsten tussen twee menselijke handelingen die tot hetzelfde gevolg leiden. In het eerste geval draait een man zijn rug naar zijn leraar die hem vervolgens in wanhoop aankijkt vanuit zijn zetel. De man's aandacht wordt getrokken door een vrouw die aan zijn oor trekt en iets tegen hem zegt. Vlak bij hen begaat een dienaar een afschuwelijke daad van moord door een varken te spiesen. De man en de vrouw slaan er geen acht op. Een gelijksoortige scène speelt zich in het midden af waar een man de aandacht van een vrouw opeist terwijl zij een vrome man een aalmoes wil geven.<BR> De vergelding van het niet luisteren naar goed advies en je oor te lenen voor slecht advies is opnieuw geboren worden als een suffe persoon met een laag intelligentie niveau. Dit is uitgebeeld in de groep uiterst links die zonder expressie op hun gezicht niets doen en neerslachtig en lusteloos rondhangen onder de bomen.