Foto bas-reliëf 0.78 op verborgen voet van Borobudur

Reliëf 0.78 van de 160 basreliëfs van de (nog steeds) verborgen voet van de Borobudur die de Karmavibhanga illustreren. Gefotografeerd door Kassian Cephas in 1890-1891.<BR> <BR> Het hoofdthema van de reliëfs draait om beloning en vergelding. Tegelijkertijd geven ze een beeld van het dagelijkse leven op Java in de achtste en negende eeuw. Naast conventionele afbeeldingen van hemel en hel zijn scènes uit het dagelijkse leven te zien van aardse ideologieën en verlangens, wereldse successen en drama's, van goede en slechte zaken die het gevolg zijn van daden uit het verleden en bepalen of de mens in de toekomst beloning of vergelding te wachten staat. <BR> <BR> Rechts: goede daden van anderen verstoren. Man en vrouw die met offers onderweg zijn naar een heilige man, worden belemmerd door een man die kennelijk kwaad spreekt over de heilige man.<BR> Links: waardeloos leven als domme, trage, slome mensen die bespot en veracht worden door anderen

Foto bas-reliëf 0.78 op verborgen voet van Borobudur

Reliëf 0.78 van de 160 basreliëfs van de (nog steeds) verborgen voet van de Borobudur die de Karmavibhanga illustreren. Gefotografeerd door Kassian Cephas in 1890-1891.<BR> <BR> Het hoofdthema van de reliëfs draait om beloning en vergelding. Tegelijkertijd geven ze een beeld van het dagelijkse leven op Java in de achtste en negende eeuw. Naast conventionele afbeeldingen van hemel en hel zijn scènes uit het dagelijkse leven te zien van aardse ideologieën en verlangens, wereldse successen en drama's, van goede en slechte zaken die het gevolg zijn van daden uit het verleden en bepalen of de mens in de toekomst beloning of vergelding te wachten staat. <BR> <BR> Rechts: goede daden van anderen verstoren. Man en vrouw die met offers onderweg zijn naar een heilige man, worden belemmerd door een man die kennelijk kwaad spreekt over de heilige man.<BR> Links: waardeloos leven als domme, trage, slome mensen die bespot en veracht worden door anderen