Foto bas-reliëf 0.80 op verborgen voet van Borobudur

Reliëf 0.80 van de 160 basreliëfs van de (nog steeds) verborgen voet van de Borobudur die de Karmavibhanga illustreren. Gefotografeerd door Kassian Cephas in 1890-1891.<BR> <BR> Het hoofdthema van de reliëfs draait om beloning en vergelding. Tegelijkertijd geven ze een beeld van het dagelijkse leven op Java in de achtste en negende eeuw. Naast conventionele afbeeldingen van hemel en hel zijn scènes uit het dagelijkse leven te zien van aardse ideologieën en verlangens, wereldse successen en drama's, van goede en slechte zaken die het gevolg zijn van daden uit het verleden en bepalen of de mens in de toekomst beloning of vergelding te wachten staat. <BR> <BR> Twee mannen naderen een groepje jonge asceten die onder een afdak zitten. Een van de asceten heeft een boek in zijn handen terwijl de anderen met hun handen converserende gebaren maken. Ook de gasten maken soortgelijke gebaren terwijl een van hen vermoedelijk een mooi cadeautje voor de eerwaarde gastheren vasthoudt. Ook de grote schalen met lotusbloemen en fruit kunnen de gasten als teken van respect hebben meegebracht. Het geheel straalt een sfeer van vriendschap uit en van veelbelovende en vruchtbare onderneming.<BR> De linker scène wordt gedomineerd door een eerbiedwaardige leraar op een troon die een boek uitreikt aan voorname bezoekers. Aan de grote kruik met een tuit is af te leiden dat de leraar een kluizenaar of heilige man is. Ook de vele schalen met bloemen en fruit en vazen met lotusbloemen benadrukken de sfeer van welzijn, voorspoed en een succesvolle onderneming.

Foto bas-reliëf 0.80 op verborgen voet van Borobudur

Reliëf 0.80 van de 160 basreliëfs van de (nog steeds) verborgen voet van de Borobudur die de Karmavibhanga illustreren. Gefotografeerd door Kassian Cephas in 1890-1891.<BR> <BR> Het hoofdthema van de reliëfs draait om beloning en vergelding. Tegelijkertijd geven ze een beeld van het dagelijkse leven op Java in de achtste en negende eeuw. Naast conventionele afbeeldingen van hemel en hel zijn scènes uit het dagelijkse leven te zien van aardse ideologieën en verlangens, wereldse successen en drama's, van goede en slechte zaken die het gevolg zijn van daden uit het verleden en bepalen of de mens in de toekomst beloning of vergelding te wachten staat. <BR> <BR> Twee mannen naderen een groepje jonge asceten die onder een afdak zitten. Een van de asceten heeft een boek in zijn handen terwijl de anderen met hun handen converserende gebaren maken. Ook de gasten maken soortgelijke gebaren terwijl een van hen vermoedelijk een mooi cadeautje voor de eerwaarde gastheren vasthoudt. Ook de grote schalen met lotusbloemen en fruit kunnen de gasten als teken van respect hebben meegebracht. Het geheel straalt een sfeer van vriendschap uit en van veelbelovende en vruchtbare onderneming.<BR> De linker scène wordt gedomineerd door een eerbiedwaardige leraar op een troon die een boek uitreikt aan voorname bezoekers. Aan de grote kruik met een tuit is af te leiden dat de leraar een kluizenaar of heilige man is. Ook de vele schalen met bloemen en fruit en vazen met lotusbloemen benadrukken de sfeer van welzijn, voorspoed en een succesvolle onderneming.