Foto bas-reliëf 0.11 op verborgen voet van Borobudur

Reliëf 0.11 van de 160 basreliëfs van de (nog steeds) verborgen voet van de Borobudur die de Karmavibhanga illustreren. Gefotografeerd door Kassian Cephas in 1890-1891.<BR> <BR> Het hoofdthema van de reliëfs draait om beloning en vergelding. Tegelijkertijd geven ze een beeld van het dagelijkse leven op Java in de achtste en negende eeuw. Naast conventionele afbeeldingen van hemel en hel zijn scènes uit het dagelijkse leven te zien van aardse ideologieën en verlangens, wereldse successen en drama's, van goede en slechte zaken die het gevolg zijn van daden uit het verleden en bepalen of de mens in de toekomst beloning of vergelding te wachten staat. <BR> <BR> Een goed geklede dame, begeleid door dienaren, brengt medicijnen naar een zieke die in een paviljoen ligt. De grote schaal en de kisten met schatten die voor de bank staan, zijn waarschijnlijk ook door de dame geschonken. Vlakbij het paviljoen deelt een man, het kan de echtgenoot van de dame zijn, eten uit aan drie smekelingen. Zijn dienaar houdt het blad met eten vast.<BR> Een boompje markeert onopvallend de overgang van de goede daden naar de bijbehorende beloning: een rijke en blijkbaar gelukkige man zit met zijn vrouw en drie kinderen onder een baldakijn. Dienaressen staan bij het gezelschap met vliegenwaaiers, bloemen en een schaal luxe artikelen. Twee mannen op de grond hebben net kleding en eten cadeau gehad van de rijke man.

Foto bas-reliëf 0.11 op verborgen voet van Borobudur

Reliëf 0.11 van de 160 basreliëfs van de (nog steeds) verborgen voet van de Borobudur die de Karmavibhanga illustreren. Gefotografeerd door Kassian Cephas in 1890-1891.<BR> <BR> Het hoofdthema van de reliëfs draait om beloning en vergelding. Tegelijkertijd geven ze een beeld van het dagelijkse leven op Java in de achtste en negende eeuw. Naast conventionele afbeeldingen van hemel en hel zijn scènes uit het dagelijkse leven te zien van aardse ideologieën en verlangens, wereldse successen en drama's, van goede en slechte zaken die het gevolg zijn van daden uit het verleden en bepalen of de mens in de toekomst beloning of vergelding te wachten staat. <BR> <BR> Een goed geklede dame, begeleid door dienaren, brengt medicijnen naar een zieke die in een paviljoen ligt. De grote schaal en de kisten met schatten die voor de bank staan, zijn waarschijnlijk ook door de dame geschonken. Vlakbij het paviljoen deelt een man, het kan de echtgenoot van de dame zijn, eten uit aan drie smekelingen. Zijn dienaar houdt het blad met eten vast.<BR> Een boompje markeert onopvallend de overgang van de goede daden naar de bijbehorende beloning: een rijke en blijkbaar gelukkige man zit met zijn vrouw en drie kinderen onder een baldakijn. Dienaressen staan bij het gezelschap met vliegenwaaiers, bloemen en een schaal luxe artikelen. Twee mannen op de grond hebben net kleding en eten cadeau gehad van de rijke man.