Haan

In het oude koninkrijk Benin werden ook aan de overleden koningin-moeders, de Iyoba's, voorouderaltaren gewijd. Naast bronzen of messing gedenkkoppen van de Iyoba's stonden op deze altaren bronzen of messing hanen. <BR> Hun aanwezigheid op koninklijke altaren werd het eerst beschreven door Lt. Commander J. Jeans, die met zijn troepen Benin bezette na de Britse strafexpeditie van 1897. De koning, Oba, richtte na de dood van de koninginmoeder ter ere van haar een altaar op in zijn eigen paleis. Hier voerde hij elk jaar privé herdenkingsrituelen uit. Deze hanen werden tevens geplaatst op de herdenkingsaltaren in het eigen paleis van de koninginmoeder, gesitueerd in de Uselu sectie van Beninstad.<BR> De hanen verwijzen naar de rol van de Iyoba als beschermster en spion van de koning, de Oba. Volgens de mondelinge overlevering gebruikten de Ogiso's, koningen van de eerste Benin dynastie, een magisch wezen in de vorm van een haan als spion en beschermer.<BR> Het verdient toch enige uitleg waarom een mannelijk dier op het altaar van een vrouw geplaatst wordt. Alhoewel de symbolische betekenis van de haan nog niet eenduidig opgehelderd is vermoed men dat de haan een symbool van de Eson, de eerste vrouw van de Oba, is. Zij leert de jongere vrouwen de hofetiquetten en rituelen en is verantwoordelijk voor de vrouwenkwartieren van het koninklijk paleis. Haar eretitel is "Eson, Ogoro Madagba", de haan die kraait aan het hoofd van de harem. Een analogie voor zowel haar dominante positie onder de vrouwen van de koning als haar sterke, doortastende karakter. De koninginmoeder bekleed namelijk een unieke positie onder de vrouwen van Benin. Ze heeft dezelfde autoriteit als alle mannelijke stadshoofden. Zij wordt ook afgebeeld op altaarplaten met de sieraden van de machthebber die normaal alleen gereserveerd zijn voor de mannen van Benin. Dus omdat de koninginmoeder verschilt van andere vrouwen en vele privileges en macht met de mannen deelt, is het niet zo verwonderlijk dat een mannelijk symbool als de haan gebruikt wordt om haar te eren.<BR> De sporen van de haan zijn in Benin een teken van kracht en volwassenheid. Tevens is het een offerdier dat symbolisch verwijst naar de rijkdom van de eigenaar.<BR> <BR> <BR>

Haan

In het oude koninkrijk Benin werden ook aan de overleden koningin-moeders, de Iyoba's, voorouderaltaren gewijd. Naast bronzen of messing gedenkkoppen van de Iyoba's stonden op deze altaren bronzen of messing hanen. <BR> Hun aanwezigheid op koninklijke altaren werd het eerst beschreven door Lt. Commander J. Jeans, die met zijn troepen Benin bezette na de Britse strafexpeditie van 1897. De koning, Oba, richtte na de dood van de koninginmoeder ter ere van haar een altaar op in zijn eigen paleis. Hier voerde hij elk jaar privé herdenkingsrituelen uit. Deze hanen werden tevens geplaatst op de herdenkingsaltaren in het eigen paleis van de koninginmoeder, gesitueerd in de Uselu sectie van Beninstad.<BR> De hanen verwijzen naar de rol van de Iyoba als beschermster en spion van de koning, de Oba. Volgens de mondelinge overlevering gebruikten de Ogiso's, koningen van de eerste Benin dynastie, een magisch wezen in de vorm van een haan als spion en beschermer.<BR> Het verdient toch enige uitleg waarom een mannelijk dier op het altaar van een vrouw geplaatst wordt. Alhoewel de symbolische betekenis van de haan nog niet eenduidig opgehelderd is vermoed men dat de haan een symbool van de Eson, de eerste vrouw van de Oba, is. Zij leert de jongere vrouwen de hofetiquetten en rituelen en is verantwoordelijk voor de vrouwenkwartieren van het koninklijk paleis. Haar eretitel is "Eson, Ogoro Madagba", de haan die kraait aan het hoofd van de harem. Een analogie voor zowel haar dominante positie onder de vrouwen van de koning als haar sterke, doortastende karakter. De koninginmoeder bekleed namelijk een unieke positie onder de vrouwen van Benin. Ze heeft dezelfde autoriteit als alle mannelijke stadshoofden. Zij wordt ook afgebeeld op altaarplaten met de sieraden van de machthebber die normaal alleen gereserveerd zijn voor de mannen van Benin. Dus omdat de koninginmoeder verschilt van andere vrouwen en vele privileges en macht met de mannen deelt, is het niet zo verwonderlijk dat een mannelijk symbool als de haan gebruikt wordt om haar te eren.<BR> De sporen van de haan zijn in Benin een teken van kracht en volwassenheid. Tevens is het een offerdier dat symbolisch verwijst naar de rijkdom van de eigenaar.<BR> <BR> <BR>