Ceremonieel paneel

Hoewel de objecten vaak aangeduid worden met de term 'dansschilden' is dit een eerder verwarrende benaming. <BR> De voorwerpen hadden immers geen verdedigingsfunctie. <BR> Dit werd ook opgemerkt in een beschrijving van een reeks objecten verzameld tijdens de tweede Britse expeditie (1912), wat er tevens op wijst dat dergelijke stukken reeds vroeg vergaard werden (Haddon & Layard 1925: 68) (zie meta-object, M-53)). <BR> Het lijkt meer aangewezen de objecten te bestempelen als ceremoniële panelen. <BR> <BR> Naargelang algemene vorm en decoratie worden twee types ceremoniële panelen onderscheiden. Dit object behoort tot de eerste groep rechthoekige 'gesloten' objecten met symmetrische versiering. Een tweede categorie kenmerkt zich door een 'open' karakter. <BR> De versiering is namelijk ajour uitgewerkt en asymmetrisch aangebracht.<BR> <BR> Dit is een zeer smal paneel met reliëfdecoratie aan de voorzijde en een onbewerkte achterzijde. De versiering bestaat uit meerdere segmenten die telkens zijn opgevuld met een zandlopervormig motief. De reliëflijnen zijn donkerder gemaakt. <BR> De bovenzijde is recht afgesneden, de onderkant heeft een scherpe punt. <BR> <BR> Hoewel de algemene vorm met de puntige onderzijde wel aan een yamate doet denken, vermeldt de inventariskaart dat er een etiket was aangehecht aan het object. <BR> Hierop stond dat het stuk in de boot naar rechts en links bewogen werd.<BR> Als naam is echter wel dansschild - dit dan wel met een vraagteken erachter - vermeldt. <BR> <BR> Normalerwijze worden yamate panelen tijdens het Emakame feest in een rij voor het feesthuis opgesteld; het puntig uiteinde wordt in de grond gestoken. In een eerste stadium zijn de panelen bedekt met matten. Op een bepaald ogenblik van het ritueel wordt een schijngevecht gestart, zodat de aandacht wordt afgeleid van de panelen. Vervolgens worden de matten er afgehaald en dienen de vrouwen hun bewondering te uiten (Pouwer 1954: 63).<BR> Het belangrijkste thema van het Emakame-feest is de vernieuwing van het leven na de dood. De mythe wordt in de meta-tekst (M-53) vermeld. <BR> KJ (2000

Ceremonieel paneel

Hoewel de objecten vaak aangeduid worden met de term 'dansschilden' is dit een eerder verwarrende benaming. <BR> De voorwerpen hadden immers geen verdedigingsfunctie. <BR> Dit werd ook opgemerkt in een beschrijving van een reeks objecten verzameld tijdens de tweede Britse expeditie (1912), wat er tevens op wijst dat dergelijke stukken reeds vroeg vergaard werden (Haddon & Layard 1925: 68) (zie meta-object, M-53)). <BR> Het lijkt meer aangewezen de objecten te bestempelen als ceremoniële panelen. <BR> <BR> Naargelang algemene vorm en decoratie worden twee types ceremoniële panelen onderscheiden. Dit object behoort tot de eerste groep rechthoekige 'gesloten' objecten met symmetrische versiering. Een tweede categorie kenmerkt zich door een 'open' karakter. <BR> De versiering is namelijk ajour uitgewerkt en asymmetrisch aangebracht.<BR> <BR> Dit is een zeer smal paneel met reliëfdecoratie aan de voorzijde en een onbewerkte achterzijde. De versiering bestaat uit meerdere segmenten die telkens zijn opgevuld met een zandlopervormig motief. De reliëflijnen zijn donkerder gemaakt. <BR> De bovenzijde is recht afgesneden, de onderkant heeft een scherpe punt. <BR> <BR> Hoewel de algemene vorm met de puntige onderzijde wel aan een yamate doet denken, vermeldt de inventariskaart dat er een etiket was aangehecht aan het object. <BR> Hierop stond dat het stuk in de boot naar rechts en links bewogen werd.<BR> Als naam is echter wel dansschild - dit dan wel met een vraagteken erachter - vermeldt. <BR> <BR> Normalerwijze worden yamate panelen tijdens het Emakame feest in een rij voor het feesthuis opgesteld; het puntig uiteinde wordt in de grond gestoken. In een eerste stadium zijn de panelen bedekt met matten. Op een bepaald ogenblik van het ritueel wordt een schijngevecht gestart, zodat de aandacht wordt afgeleid van de panelen. Vervolgens worden de matten er afgehaald en dienen de vrouwen hun bewondering te uiten (Pouwer 1954: 63).<BR> Het belangrijkste thema van het Emakame-feest is de vernieuwing van het leven na de dood. De mythe wordt in de meta-tekst (M-53) vermeld. <BR> KJ (2000