Babydrager

Babydraagmand, gemaakt door de Kayan Dayak. Hierin werden baby's en jonge kinderen rondgedragen door de moeders of andere familieleden. Op deze mand gemaakt van rotan zijn geometrische patronen te zien gemaakt met verschillende kleuren kralen. <BR> De patronen voor de versiering, werden ontworpen door mannen en in kralen gemaakt door vrouwen. <BR> Er is een slakkenhuis bevestigt aan de bovenste rand. Toen deze mand in de collectie werd gebracht door de antropoloog A.W. Nieuwenhuis in 1900 bevatten deze mand meerdere en grotere slakkenhuizen. Dit is te zien in Taf. 69 p. 272 fig. d in Quer Durch Borneo deel 2 van Nieuwenhuis zijn reisverslagen over Borneo. Deze slakkenhuizen werden onder andere gebruikt om de navelstreng in op te bergen na dat deze los had gelaten. De Kayan waarbij deze mand vandaan komt versierden niet zoals de Kenyah hun babydragers met dieren tanden en veel schelpen. Ze bevestigden wel soms belletjes aan de onderkant van de mand (A.W. Nieuwenhuis, 1907, deel 2, p. 272).<BR>

Babydrager

Babydraagmand, gemaakt door de Kayan Dayak. Hierin werden baby's en jonge kinderen rondgedragen door de moeders of andere familieleden. Op deze mand gemaakt van rotan zijn geometrische patronen te zien gemaakt met verschillende kleuren kralen. <BR> De patronen voor de versiering, werden ontworpen door mannen en in kralen gemaakt door vrouwen. <BR> Er is een slakkenhuis bevestigt aan de bovenste rand. Toen deze mand in de collectie werd gebracht door de antropoloog A.W. Nieuwenhuis in 1900 bevatten deze mand meerdere en grotere slakkenhuizen. Dit is te zien in Taf. 69 p. 272 fig. d in Quer Durch Borneo deel 2 van Nieuwenhuis zijn reisverslagen over Borneo. Deze slakkenhuizen werden onder andere gebruikt om de navelstreng in op te bergen na dat deze los had gelaten. De Kayan waarbij deze mand vandaan komt versierden niet zoals de Kenyah hun babydragers met dieren tanden en veel schelpen. Ze bevestigden wel soms belletjes aan de onderkant van de mand (A.W. Nieuwenhuis, 1907, deel 2, p. 272).<BR>