Model of a holy tree

Dit "model van een heilige boom" bestaat uit twee aan elkaar gebonden takjes, gedeeltelijk met riet omwonden.<BR> Stokken die aan een kant puntig zijn toegesneden om in de grond te kunnen steken. Aan de bovenzijde is soms een gezicht afgebeeld. Sommige stokken zijn versierd met een ingebrand draaiend bandmotief. Deze donkere strepen vormen een z.g. tijgermotief.<BR> Bekend is dat naast bruine beren, Siberische tijgers en luipaarden gevreesde dieren waren in het Amurgebied. In zuidelijke gebieden kwamen tijgers meer voor; bij de Oroch en Nivch waren ze heel zeldzaam en werden ze beschouwd als mythische dieren. Tijgers werden beschouwd als machtige, slimme en gevaarlijke dieren. Een tijgervel was buitengewoon kostbaar en dubbelzinnig. Men trof het aan op de troon van de Chinese keizer. Tijgerstrepen op magische duidt vermoedelijk op een sterke bezwering. <BR> Magische stokken of heilige bomen, voorzien van houtspaanders (houtkrullen) werden in de grond gestoken langs het pad dat de beer moest gaan en bij de plaats waar het dier ritueel gedood werd. Mogelijk werd dit door een sjamaan gedaan. <BR> Zogenaamde heilige bomen, of misschien beter rituele bomen, bevonden zich gewoon (op ware grootte) in de natuur. Nivch en Oroch sneden er de zijtakken af en sneden houtkrullen van en aan de twijgen en dunne takken. Men koos hiervoor jonge boompjes uit, die op een goede plaats stonden, d.w.z. op weg naar of rond de heilige plaats waar een beer ritueel zou worden gedood. De "heilige boom" (of de kosmische boom) vormde de verbinding tussen de aarde, de onderwereld (wortels) en de bovenwereld (kruin), of bovennatuurlijke wereld van geesten en goden.<BR> <BR> Dit model heeft een voorstelling van een mensenhoofd.

Model of a holy tree

Dit "model van een heilige boom" bestaat uit twee aan elkaar gebonden takjes, gedeeltelijk met riet omwonden.<BR> Stokken die aan een kant puntig zijn toegesneden om in de grond te kunnen steken. Aan de bovenzijde is soms een gezicht afgebeeld. Sommige stokken zijn versierd met een ingebrand draaiend bandmotief. Deze donkere strepen vormen een z.g. tijgermotief.<BR> Bekend is dat naast bruine beren, Siberische tijgers en luipaarden gevreesde dieren waren in het Amurgebied. In zuidelijke gebieden kwamen tijgers meer voor; bij de Oroch en Nivch waren ze heel zeldzaam en werden ze beschouwd als mythische dieren. Tijgers werden beschouwd als machtige, slimme en gevaarlijke dieren. Een tijgervel was buitengewoon kostbaar en dubbelzinnig. Men trof het aan op de troon van de Chinese keizer. Tijgerstrepen op magische duidt vermoedelijk op een sterke bezwering. <BR> Magische stokken of heilige bomen, voorzien van houtspaanders (houtkrullen) werden in de grond gestoken langs het pad dat de beer moest gaan en bij de plaats waar het dier ritueel gedood werd. Mogelijk werd dit door een sjamaan gedaan. <BR> Zogenaamde heilige bomen, of misschien beter rituele bomen, bevonden zich gewoon (op ware grootte) in de natuur. Nivch en Oroch sneden er de zijtakken af en sneden houtkrullen van en aan de twijgen en dunne takken. Men koos hiervoor jonge boompjes uit, die op een goede plaats stonden, d.w.z. op weg naar of rond de heilige plaats waar een beer ritueel zou worden gedood. De "heilige boom" (of de kosmische boom) vormde de verbinding tussen de aarde, de onderwereld (wortels) en de bovenwereld (kruin), of bovennatuurlijke wereld van geesten en goden.<BR> <BR> Dit model heeft een voorstelling van een mensenhoofd.