Kanoversiering of buisplank

Dit gesneden en beschilderde stuk hout hoort vermoedelijk in dwarsrichting op de voorkant van een uitlegger van een 'masawa' kano. Zie foto Malnic, 1998: 59, 99,100. <BR> Een 'masawa' is een grote zeevaardige kano met uitlegger die voor 'kula' tochten wordt gebruikt. De 'masawa' kano is kenmerkend voor de oostkant van Kiriwina Eiland en Kaile'una, Vakuta, en Kitava (allen Trobriand Eilanden) (Malnic, 1998:92). Voor foto's zie bv. Malnic, 1998: 10, 43, 101, 190. Sinds de jaren 90 van de twintigste eeuw worden deze kano's nog slechts op enkele plaatsen gemaakt, op vele plekken gebruikt men geïmporteerde boten met buitenboord motoren (Senft, 2009 en persoonlijke communicatie 2010). <BR> 'Kula' is een ruilsysteem van speciale schelpen- armbanden 'mwali' en halskettingen 'soulava' waaraan mannen van verschillende eilanden in het Massim gebied deelnemen en waardoor ze inter-insulaire relaties en status opbouwen.<BR> <BR> * De boot kan beide kanten op varen afhankelijk van de plaatsing van het zeil en heeft dus geen vaste voor- of achterkant.

Kanoversiering of buisplank

Dit gesneden en beschilderde stuk hout hoort vermoedelijk in dwarsrichting op de voorkant van een uitlegger van een 'masawa' kano. Zie foto Malnic, 1998: 59, 99,100. <BR> Een 'masawa' is een grote zeevaardige kano met uitlegger die voor 'kula' tochten wordt gebruikt. De 'masawa' kano is kenmerkend voor de oostkant van Kiriwina Eiland en Kaile'una, Vakuta, en Kitava (allen Trobriand Eilanden) (Malnic, 1998:92). Voor foto's zie bv. Malnic, 1998: 10, 43, 101, 190. Sinds de jaren 90 van de twintigste eeuw worden deze kano's nog slechts op enkele plaatsen gemaakt, op vele plekken gebruikt men geïmporteerde boten met buitenboord motoren (Senft, 2009 en persoonlijke communicatie 2010). <BR> 'Kula' is een ruilsysteem van speciale schelpen- armbanden 'mwali' en halskettingen 'soulava' waaraan mannen van verschillende eilanden in het Massim gebied deelnemen en waardoor ze inter-insulaire relaties en status opbouwen.<BR> <BR> * De boot kan beide kanten op varen afhankelijk van de plaatsing van het zeil en heeft dus geen vaste voor- of achterkant.