Kanoversiering

Dit, aan beide kanten, gesneden en beschilderde stuk hout is in lengterichting op de voorste/achterste punt* ('kabulawaga', invnrs. 4593-4 en -5) van een 'masawa' kano bevestigd vlak voor de plank (invnr 1192-13) die in dwarsrichting op de punt staat. Samen breken deze planken de golven en houden het buiswater tegen. Voor de gebruikelijke snijwerkmotieven en mogelijke betekenissen zie Campbell, 2002. <BR> Een 'masawa' is een grote zeevaardige kano met uitlegger die voor 'kula' tochten wordt gebruikt. De 'masawa' kano is kenmerkend voor de oostkant van Kiriwina Eiland en Kaile'una, Vakuta, en Kitava (allen Trobriand Eilanden) (Malnic, 1998:92). Voor foto's zie bv. Malnic, 1998: 10, 43, 101, 190. Sinds de jaren 90 van de twintigste eeuw worden deze kano's nog slechts op enkele plaatsen gemaakt, op vele plekken gebruikt men geïmporteerde boten met buitenboord motoren (Senft, 2009 en persoonlijke communicatie 2010). <BR> 'Kula' is een ruilsysteem van speciale schelpen- armbanden 'mwali' en halskettingen 'soulava' waaraan mannen van verschillende eilanden in het gebied deelnemen en waardoor ze inter-insulaire relaties en status opbouwen.<BR> <BR> * De boot kan beide kanten op varen afhankelijk van de plaatsing van het zeil en heeft dus geen vaste voor- of achterkant.

Kanoversiering

Dit, aan beide kanten, gesneden en beschilderde stuk hout is in lengterichting op de voorste/achterste punt* ('kabulawaga', invnrs. 4593-4 en -5) van een 'masawa' kano bevestigd vlak voor de plank (invnr 1192-13) die in dwarsrichting op de punt staat. Samen breken deze planken de golven en houden het buiswater tegen. Voor de gebruikelijke snijwerkmotieven en mogelijke betekenissen zie Campbell, 2002. <BR> Een 'masawa' is een grote zeevaardige kano met uitlegger die voor 'kula' tochten wordt gebruikt. De 'masawa' kano is kenmerkend voor de oostkant van Kiriwina Eiland en Kaile'una, Vakuta, en Kitava (allen Trobriand Eilanden) (Malnic, 1998:92). Voor foto's zie bv. Malnic, 1998: 10, 43, 101, 190. Sinds de jaren 90 van de twintigste eeuw worden deze kano's nog slechts op enkele plaatsen gemaakt, op vele plekken gebruikt men geïmporteerde boten met buitenboord motoren (Senft, 2009 en persoonlijke communicatie 2010). <BR> 'Kula' is een ruilsysteem van speciale schelpen- armbanden 'mwali' en halskettingen 'soulava' waaraan mannen van verschillende eilanden in het gebied deelnemen en waardoor ze inter-insulaire relaties en status opbouwen.<BR> <BR> * De boot kan beide kanten op varen afhankelijk van de plaatsing van het zeil en heeft dus geen vaste voor- of achterkant.