Pijpenkop

De pijpen uit de bergprovincies van Luzon staan bekend om de artistieke moeite die erin gestoken is. De pijpekoppen zijn uitbundig gedecoreerd. Hoe uitbundiger de pijp is, hoe meer prestige de eigenaar krijgt (Casino,1973:13-14).<BR> Sommige pijpekoppen hebben de vorm van een paard, een kip, een vogel of andere dierfiguren. Ook is een mensfiguur een voorkomende vorm van een pijpekop. Andere pijpekoppen hebben hoge knoppen en rollen als motief (Ellis,1981:208).<BR> De Ifugao hebben houten pijpekoppen in de vorm van staande mensfiguren en pijpekoppen met de nek en het hoofd van een kip. Bronzen Ifugao pijpen worden meestal niet gedecoreerd.<BR> Tinguian pijpen hebben alleen kleine metalen hangertjes aan de pijp als decoratie. Deze hangertjes hangen onder de pijpekop en langs een gedeelte van de pijpsteel (Ellis,1981:208)<BR> Houten pijpen worden lokaal gemaakt en gebruikt. De uitbundiger pijpen worden gemaakt op bepaalde locaties en worden geruild en gekocht in andere gebieden (Ellis,1981:208).<BR> Bronzen pijpen van de Ifugao en Kankanay hebben vaak een ketting waaraan decoraties vastgemaakt zijn. Deze decoraties kunnen munten, tanden en een stuk puntig metaal om de pijpekop mee schoon te maken zijn. De pijpekop was de specialiteit van een stad, de steel en de ketting werden elders gemaakt(Ellis,1981:208-209).<BR> <BR> Casino, Eric<BR> 1973 Etnographic art of the Philippines, an Anthropological approach. Manila: <BR> <BR> Ellis, George<BR> 1981 Arts and Peoples of the Northern Philippines. In: The people and art of the Philippines, Casal e.a.. Museum of Cultural History, University of California L.A.

Pijpenkop

De pijpen uit de bergprovincies van Luzon staan bekend om de artistieke moeite die erin gestoken is. De pijpekoppen zijn uitbundig gedecoreerd. Hoe uitbundiger de pijp is, hoe meer prestige de eigenaar krijgt (Casino,1973:13-14).<BR> Sommige pijpekoppen hebben de vorm van een paard, een kip, een vogel of andere dierfiguren. Ook is een mensfiguur een voorkomende vorm van een pijpekop. Andere pijpekoppen hebben hoge knoppen en rollen als motief (Ellis,1981:208).<BR> De Ifugao hebben houten pijpekoppen in de vorm van staande mensfiguren en pijpekoppen met de nek en het hoofd van een kip. Bronzen Ifugao pijpen worden meestal niet gedecoreerd.<BR> Tinguian pijpen hebben alleen kleine metalen hangertjes aan de pijp als decoratie. Deze hangertjes hangen onder de pijpekop en langs een gedeelte van de pijpsteel (Ellis,1981:208)<BR> Houten pijpen worden lokaal gemaakt en gebruikt. De uitbundiger pijpen worden gemaakt op bepaalde locaties en worden geruild en gekocht in andere gebieden (Ellis,1981:208).<BR> Bronzen pijpen van de Ifugao en Kankanay hebben vaak een ketting waaraan decoraties vastgemaakt zijn. Deze decoraties kunnen munten, tanden en een stuk puntig metaal om de pijpekop mee schoon te maken zijn. De pijpekop was de specialiteit van een stad, de steel en de ketting werden elders gemaakt(Ellis,1981:208-209).<BR> <BR> Casino, Eric<BR> 1973 Etnographic art of the Philippines, an Anthropological approach. Manila: <BR> <BR> Ellis, George<BR> 1981 Arts and Peoples of the Northern Philippines. In: The people and art of the Philippines, Casal e.a.. Museum of Cultural History, University of California L.A.