Head of a king

Alleen de Oba mocht bronzen beelden bezitten. De koppen waren geen gelijkende portretten, maar gestandaardiseerde voorstellingen van vorsten. Door zeventiende eeuwse reisverslagen, afbeeldingen van Europeanen, archeologisch en etnografisch onderzoek en orale geschiedenis, materiaalstudie en stijlontwikkkeling kan de ouderdom bestudeerd worden. In West-Afrika gebruikten bronsgieters de verlorenwastechniek om bronzen voorwerpen te maken.<Br>De Oba was een levende god, een intermediair tussen de mensen en de bovennnatuurlijke wereld. Via de voorouders - gerepresenteerd door de koppen - kon de koning welvaart en voorspoed afsmeken.<Br>Dit beeld is afgebeeld met de drie kenmerkende tatoeages boven de ogen en een muts en halskraag van bloedkoraal.

Head of a king

Alleen de Oba mocht bronzen beelden bezitten. De koppen waren geen gelijkende portretten, maar gestandaardiseerde voorstellingen van vorsten. Door zeventiende eeuwse reisverslagen, afbeeldingen van Europeanen, archeologisch en etnografisch onderzoek en orale geschiedenis, materiaalstudie en stijlontwikkkeling kan de ouderdom bestudeerd worden. In West-Afrika gebruikten bronsgieters de verlorenwastechniek om bronzen voorwerpen te maken.<Br>De Oba was een levende god, een intermediair tussen de mensen en de bovennnatuurlijke wereld. Via de voorouders - gerepresenteerd door de koppen - kon de koning welvaart en voorspoed afsmeken.<Br>Dit beeld is afgebeeld met de drie kenmerkende tatoeages boven de ogen en een muts en halskraag van bloedkoraal.