Armband

Twee armringen van Trochus Niloticus schelp geslepen. Aan de buitenzijde versierd met zwart gekleurde figuren die op dansende mensen lijken.<BR> <BR> De armbanden van trochuschelp worden door de maaksters op de Siassi- eilanden zelf bij voornamelijk festivals gedragen, gewoonlijk in sets van vier of vijf om elke arm. De armbanden waren van groot belang binnen de gemeenschap omdat ze door de maakster zelf gedragen werden en tegelijkertijd werden verhandeld met volkeren in Nieuw- Brittannië, met name de Kilenge en de Arawe. In ruil voor deze trochus- armbanden ontvangen zij platen van schildpad die zij weer verwerken tot de brede gegraveerde armbanden of tot de smallere schildpad armringen.<BR> <BR> De vrouwen peddelen zelf naar zee om naar de schelpen te duiken. De schelpen zijn te vinden aan de stenige rand van het rif. Eenmaal thuis wordt de bovenzijde van de schelp eraf geslagen en het weekdier eruit geblazen. Door de schelp voorzichtig te verhitten wordt het broos en is het mogelijk om voorzichtig stukjes eraf te tikken tot de ring gevormd is. Vervolgens wordt de schelp gepolijst, waarvoor twee slijpstenen nodig zijn; één om horizontaal en de ander om vertikaal te kunnen slijpen. Bij het polijsten wordt de buitenlaag van de schelp eraf geslepen, dat een secuur werk is omdat de witte onderlaag erg dun is. Wanneer dat wordt doorgeslepen wordt komt een donkerkleurige laag te voorschijn die niet mooi gevonden wordt. Tijdens het slijpen worden de ringen nat gehouden en af en toe met zand besprenkeld.<BR> <BR> Hierna worden de patronen met een scherp gereedschap zoals een steen in de ringen gesneden. Deze activiteit wordt buiten het dorp uitgevoerd, vanwege het lawaai dat gemaakt wordt bij deze handeling en uit respect voor de oude patronen. De patronen waren niet aan strikte kopieerrechten verbonden en alle vrouwen mochten het lokale assortiment aan motieven gebruiken en er naar alle vrijheid mee combineren en experimenteren. De motieven werden daarna ingewreven met een zwarte kleurstof dat vroeger zwarte oker was en tegenwoordig van verschillende bronnen afkomstig kan zijn zoals het zwarte poeder dat in batterijen te vinden is. <BR>

Armband

Twee armringen van Trochus Niloticus schelp geslepen. Aan de buitenzijde versierd met zwart gekleurde figuren die op dansende mensen lijken.<BR> <BR> De armbanden van trochuschelp worden door de maaksters op de Siassi- eilanden zelf bij voornamelijk festivals gedragen, gewoonlijk in sets van vier of vijf om elke arm. De armbanden waren van groot belang binnen de gemeenschap omdat ze door de maakster zelf gedragen werden en tegelijkertijd werden verhandeld met volkeren in Nieuw- Brittannië, met name de Kilenge en de Arawe. In ruil voor deze trochus- armbanden ontvangen zij platen van schildpad die zij weer verwerken tot de brede gegraveerde armbanden of tot de smallere schildpad armringen.<BR> <BR> De vrouwen peddelen zelf naar zee om naar de schelpen te duiken. De schelpen zijn te vinden aan de stenige rand van het rif. Eenmaal thuis wordt de bovenzijde van de schelp eraf geslagen en het weekdier eruit geblazen. Door de schelp voorzichtig te verhitten wordt het broos en is het mogelijk om voorzichtig stukjes eraf te tikken tot de ring gevormd is. Vervolgens wordt de schelp gepolijst, waarvoor twee slijpstenen nodig zijn; één om horizontaal en de ander om vertikaal te kunnen slijpen. Bij het polijsten wordt de buitenlaag van de schelp eraf geslepen, dat een secuur werk is omdat de witte onderlaag erg dun is. Wanneer dat wordt doorgeslepen wordt komt een donkerkleurige laag te voorschijn die niet mooi gevonden wordt. Tijdens het slijpen worden de ringen nat gehouden en af en toe met zand besprenkeld.<BR> <BR> Hierna worden de patronen met een scherp gereedschap zoals een steen in de ringen gesneden. Deze activiteit wordt buiten het dorp uitgevoerd, vanwege het lawaai dat gemaakt wordt bij deze handeling en uit respect voor de oude patronen. De patronen waren niet aan strikte kopieerrechten verbonden en alle vrouwen mochten het lokale assortiment aan motieven gebruiken en er naar alle vrijheid mee combineren en experimenteren. De motieven werden daarna ingewreven met een zwarte kleurstof dat vroeger zwarte oker was en tegenwoordig van verschillende bronnen afkomstig kan zijn zoals het zwarte poeder dat in batterijen te vinden is. <BR>