Kangtschich
Doelschijf voor het schieten met pijlen. De Unangan mannen -en trouwens ook die van de Alaskaanse Eskimo's- hielden hun boogschietkunst voortdurend op peil. Ook oefenden zij in het behendig ontwijken van pijlen. Vanwege het gevaar van overvallen door vijandig gezinde naburige groepen verkeerde de bevolking min of meer in een permanente staat van alarm en droegen de mannen hun wapens vrijwel altijd bij zich. Reizigers en handelaren die de Aleuten en Alaska bezochten viel het op hoe goed wapens onderhouden werden. Dorpen werden -ook om andere dan strategische redenen- bij voorkeur aan de kust gevestigd, het liefst op een plaats met een baai, zodat men altijd kon vluchten indien de overmacht aan vijanden te groot was. Ook werd erop gelet dat er een heuvel of hoge klif in de buurt was, die als uitkijkpost kon dienen.
isShownAt
Kangtschich
Doelschijf voor het schieten met pijlen. De Unangan mannen -en trouwens ook die van de Alaskaanse Eskimo's- hielden hun boogschietkunst voortdurend op peil. Ook oefenden zij in het behendig ontwijken van pijlen. Vanwege het gevaar van overvallen door vijandig gezinde naburige groepen verkeerde de bevolking min of meer in een permanente staat van alarm en droegen de mannen hun wapens vrijwel altijd bij zich. Reizigers en handelaren die de Aleuten en Alaska bezochten viel het op hoe goed wapens onderhouden werden. Dorpen werden -ook om andere dan strategische redenen- bij voorkeur aan de kust gevestigd, het liefst op een plaats met een baai, zodat men altijd kon vluchten indien de overmacht aan vijanden te groot was. Ook werd erop gelet dat er een heuvel of hoge klif in de buurt was, die als uitkijkpost kon dienen.
description
Doelschijf voor het schieten m ...... ie als uitkijkpost kon dienen.
identifier
subject
title
type
created
extent
medium
spatial
isRelatedTo
Materiële cultuurcollectie
isShownAt
https://hdl.handle.net/20.500.11840/683011
isShownBy
http://collectie.wereldculture ...... nr/j8050/8050451.jpg&cache=yes
object
provider
Stichting Nationaal Museum van Wereldculturen
rights
CC-BY-SA 4.0