Blawong

Deze plank werd gebruikt om een kris aan te hangen als deze niet gedragen werd. Daarvoor zijn er twee gaten bovenin aangebracht om de kris aan een lus op te hangen . In Java werden krisplanken aan de muur gehangen, zodat de kris zijn beschermende krachten uit kon stralen. Op de plank zijn twee wayangfiguren te zien, Rama een vorst met een zeer verfijnd karakter en zijn gemalin Sita. Hij is de hoofdpersoon van een van de wayang purwa verhalen, de Ramayana. Rama draagt een koningskroon, een mahkota, met aan de achterkant de garuda mungkur, een naar achter kijkende vogelkop. Onderaan de kroon is het verlengde oorsieraad (sumping) te zien. Tevens is er een "monsterkop" (kala) te zien met uitgestoken tong om de kwade geesten af te weren en takken met bladeren en bloemen. Dit in combinatie met de kris, zou een krachtige bescherming voor het huis zijn.<BR> Het Tropenmuseum heeft vier oude krisplanken, waarvan er drie uit Cirebon en een uit West-Java afkomstig zijn. Al deze planken zijn met wayangfiguren versierd. hetgeen veel bij oude krisplanken voorkomt. (zie Groneman; daar zijn de planken uit Surakarta afkomstig)

Blawong

Deze plank werd gebruikt om een kris aan te hangen als deze niet gedragen werd. Daarvoor zijn er twee gaten bovenin aangebracht om de kris aan een lus op te hangen . In Java werden krisplanken aan de muur gehangen, zodat de kris zijn beschermende krachten uit kon stralen. Op de plank zijn twee wayangfiguren te zien, Rama een vorst met een zeer verfijnd karakter en zijn gemalin Sita. Hij is de hoofdpersoon van een van de wayang purwa verhalen, de Ramayana. Rama draagt een koningskroon, een mahkota, met aan de achterkant de garuda mungkur, een naar achter kijkende vogelkop. Onderaan de kroon is het verlengde oorsieraad (sumping) te zien. Tevens is er een "monsterkop" (kala) te zien met uitgestoken tong om de kwade geesten af te weren en takken met bladeren en bloemen. Dit in combinatie met de kris, zou een krachtige bescherming voor het huis zijn.<BR> Het Tropenmuseum heeft vier oude krisplanken, waarvan er drie uit Cirebon en een uit West-Java afkomstig zijn. Al deze planken zijn met wayangfiguren versierd. hetgeen veel bij oude krisplanken voorkomt. (zie Groneman; daar zijn de planken uit Surakarta afkomstig)