Lepel

Bij de noordelijke Sotho staat de lepel symbool voor het eigen huishouden van de vrouw. Zij woont in eerste instantie bij de ouders van haar echtgenoot in, maar krijgt na de geboorte van haar eerste kind lepels aangeboden waarmee ze vanaf dan maaltijden voor haar man en kind kookt in haar eigen keuken. Bij de Sotho zijn de mannen houtbewerkers en het snijden van lepels is specialistenwerk. Het in dienst hebben van een dergelijke specialist was eervol en dorpshoofden gaven hem graag de opdracht tot het maken van schitterende lepels als geschenk voor gasten of andere dorpshoofden. Deze lepels zijn ware kunstwerken en prestigeobjecten en hebben in feite geen praktisch nut waardoor ze vaak misplaatst ‘toeristenkunst’ werden genoemd. Kooklepels werden in de plattelandsgebieden onder het afdak gehangen of direct in het rieten dak gestoken. Kostbare exemplaren werden in de keuken van de hut bewaard. De Sotho werden sterk beïnvloed door hun buurvolk de Tswana die dierfiguren en dan met name giraffen in de stelen van hun lepels verwerkten (976-118 en 976-125).<BR> <BR> Lijst E.Holub: Holze löffel<BR> <BR> Ba-Kathla, wohnen am Mittellauf des Notuany.<BR> <BR> Inv. kaart: Lepel<BR> als voren, het boveneinde van den op doorsnede platronden steel in den vorm van eene giraf zonder beenen en met terzijde gekeerden kop. De giraf en eene reeks hoekvormige strepen langs het midden, alsmede een rand van schuinsche strepen langs beide kanten aan de onderzijde van den schotel zwart gekleurd. In het lichaam en den kop der giraf bevinden zich vele ondiepe ongekleurde groefjes<BR> <BR> Lang 23 cm<BR> Lengte v/d schotel 5,5 cm<BR> Breedte 3,5 cm<BR> <BR> Ba-Khatla<BR> Geschenk v/d heer Holub

Lepel

Bij de noordelijke Sotho staat de lepel symbool voor het eigen huishouden van de vrouw. Zij woont in eerste instantie bij de ouders van haar echtgenoot in, maar krijgt na de geboorte van haar eerste kind lepels aangeboden waarmee ze vanaf dan maaltijden voor haar man en kind kookt in haar eigen keuken. Bij de Sotho zijn de mannen houtbewerkers en het snijden van lepels is specialistenwerk. Het in dienst hebben van een dergelijke specialist was eervol en dorpshoofden gaven hem graag de opdracht tot het maken van schitterende lepels als geschenk voor gasten of andere dorpshoofden. Deze lepels zijn ware kunstwerken en prestigeobjecten en hebben in feite geen praktisch nut waardoor ze vaak misplaatst ‘toeristenkunst’ werden genoemd. Kooklepels werden in de plattelandsgebieden onder het afdak gehangen of direct in het rieten dak gestoken. Kostbare exemplaren werden in de keuken van de hut bewaard. De Sotho werden sterk beïnvloed door hun buurvolk de Tswana die dierfiguren en dan met name giraffen in de stelen van hun lepels verwerkten (976-118 en 976-125).<BR> <BR> Lijst E.Holub: Holze löffel<BR> <BR> Ba-Kathla, wohnen am Mittellauf des Notuany.<BR> <BR> Inv. kaart: Lepel<BR> als voren, het boveneinde van den op doorsnede platronden steel in den vorm van eene giraf zonder beenen en met terzijde gekeerden kop. De giraf en eene reeks hoekvormige strepen langs het midden, alsmede een rand van schuinsche strepen langs beide kanten aan de onderzijde van den schotel zwart gekleurd. In het lichaam en den kop der giraf bevinden zich vele ondiepe ongekleurde groefjes<BR> <BR> Lang 23 cm<BR> Lengte v/d schotel 5,5 cm<BR> Breedte 3,5 cm<BR> <BR> Ba-Khatla<BR> Geschenk v/d heer Holub