Beeld van een Lohan
De Lohan (Arhat in het Sanskriet) zijn volgelingen van Boeddha die in hun menselijk bestaan de staat van verlichting hebben bereikt. Door een lange weg van meditatie hebben zij elk verlangen, elke passie overwonnen, en de totale onthechting en perfectie bereikt. Daardoor zijn ze onsterfelijk geworden. Ze zijn ontsnapt aan de eeuwige kringloop van geboren worden en sterven en verkeren in het Nirvana, de gelukzalige toestand van volkomen zielerust. De Lohan zijn het voorbeeld voor alle boeddhisten die datzelfde doel willen bereiken.<BR>In Chinese boeddhistische tempels staan de Lohan vaak opgesteld in twee rijen ter weerszijde van het hoofdaltaar, of in gangen die naar de belangrijkste tempelruimte leiden.
Beeld van een Lohan
De Lohan (Arhat in het Sanskriet) zijn volgelingen van Boeddha die in hun menselijk bestaan de staat van verlichting hebben bereikt. Door een lange weg van meditatie hebben zij elk verlangen, elke passie overwonnen, en de totale onthechting en perfectie bereikt. Daardoor zijn ze onsterfelijk geworden. Ze zijn ontsnapt aan de eeuwige kringloop van geboren worden en sterven en verkeren in het Nirvana, de gelukzalige toestand van volkomen zielerust. De Lohan zijn het voorbeeld voor alle boeddhisten die datzelfde doel willen bereiken.<BR>In Chinese boeddhistische tempels staan de Lohan vaak opgesteld in twee rijen ter weerszijde van het hoofdaltaar, of in gangen die naar de belangrijkste tempelruimte leiden.
description
De Lohan (Arhat in het Sanskri ...... ngrijkste tempelruimte leiden.
@ned
Dit beeld stelt de Lohan Ajnat ...... en van zijn eerste leerlingen.
The Lohan (Arhat in Sanskrit) ...... ading to the main temple area.
@eng
This statue portrays the Lohan ...... nd one of his first disciples.
@eng
identifier
subject
title
type
godenbeeld
created
extent
28,5 x 20,3 x 16,4 cm
spatial
isRelatedTo
Materiële cultuurcollectie
isShownAt
https://hdl.handle.net/20.500.11840/678782
isShownBy
http://collectie.wereldculture ...... ges/RV//d_962-47.jpg&cache=yes
object
provider
Stichting Nationaal Museum van Wereldculturen
rights
CC-BY-SA 4.0