Godenbeeld

De beelden van Jiaye en Ananda staan vaak opgesteld aan weerszijden van de Boeddha, Jiaye als oude man links en Ananda als jonge man rechts. Na de Boeddha waren ze de eerste leiders van het boeddhisme in India.<BR>Jiaye is uitgebeeld als een staande oudere man. Het kale achterhoofd is grijsblauw geschilderd, de wenkbrauwen zijn wit en het tipje van de neus en de lippen zijn rood geschilderd. Ook de randen van de mouwen zijn gekleurd. Hij staat op een sokkel in de vorm van een lotusbloem. Net als bij Boeddha-beelden is de houding van de handen, de mudra, symbolisch. De mudra van dit beeld, met de vingers over elkaar geplooid en de duimen tegen elkaar, drukt in China 'vara' oftewel 'liefdadigheid' uit.

Godenbeeld

De beelden van Jiaye en Ananda staan vaak opgesteld aan weerszijden van de Boeddha, Jiaye als oude man links en Ananda als jonge man rechts. Na de Boeddha waren ze de eerste leiders van het boeddhisme in India.<BR>Jiaye is uitgebeeld als een staande oudere man. Het kale achterhoofd is grijsblauw geschilderd, de wenkbrauwen zijn wit en het tipje van de neus en de lippen zijn rood geschilderd. Ook de randen van de mouwen zijn gekleurd. Hij staat op een sokkel in de vorm van een lotusbloem. Net als bij Boeddha-beelden is de houding van de handen, de mudra, symbolisch. De mudra van dit beeld, met de vingers over elkaar geplooid en de duimen tegen elkaar, drukt in China 'vara' oftewel 'liefdadigheid' uit.