Salang pipis

Voor het tempelfeest wordt de tempel aangekleed met voorwerpen van munten en ‘kleding’ in de vorm van doeken. Hierop staan vaak afbeeldingen uit de goden- en heldenverhalen van het hindoeïsme. Een schrijn heeft dezelfde verticale driedeling als de kosmos en de mens. Daarom worden de doeken rond de daklijst en de voorwerpen van munten die hieraan hangen soms geassocieerd met een hoofddoek en oorsieraden, en de doek die rond de sokkel wordt gewikkeld met een heupdoek. <BR> Deze tempelhanger heeft aan de houtsnijwerk bovenkant in de vorm van gekroonde naga's, mythische slangen, met daartussen een mensenfiguur. De Chinese munten, 'kepeng', zijn in groten getale op Bali terecht gekomen door een Deense handelaar, Mads Lange. Hij vestigde zich in 1939 op Zuid-Bali en had veel Chinese handelsconnecties. Hierdoor werd hij een van de grootste leveranciers van de Chinese koperen munten, die binnen Bali het belangrijkste betaalmiddel waren. (Vickers 1997: 47)<BR> Houtsnijwerk voorstellende twee naga's, waartussen aan de ene kant een witte wajangfiguur (gezien teint en kroon, waarschijnlijk een vorst) en aan de andere kant een witte bloem.

Salang pipis

Voor het tempelfeest wordt de tempel aangekleed met voorwerpen van munten en ‘kleding’ in de vorm van doeken. Hierop staan vaak afbeeldingen uit de goden- en heldenverhalen van het hindoeïsme. Een schrijn heeft dezelfde verticale driedeling als de kosmos en de mens. Daarom worden de doeken rond de daklijst en de voorwerpen van munten die hieraan hangen soms geassocieerd met een hoofddoek en oorsieraden, en de doek die rond de sokkel wordt gewikkeld met een heupdoek. <BR> Deze tempelhanger heeft aan de houtsnijwerk bovenkant in de vorm van gekroonde naga's, mythische slangen, met daartussen een mensenfiguur. De Chinese munten, 'kepeng', zijn in groten getale op Bali terecht gekomen door een Deense handelaar, Mads Lange. Hij vestigde zich in 1939 op Zuid-Bali en had veel Chinese handelsconnecties. Hierdoor werd hij een van de grootste leveranciers van de Chinese koperen munten, die binnen Bali het belangrijkste betaalmiddel waren. (Vickers 1997: 47)<BR> Houtsnijwerk voorstellende twee naga's, waartussen aan de ene kant een witte wajangfiguur (gezien teint en kroon, waarschijnlijk een vorst) en aan de andere kant een witte bloem.