Schild

De schilden uit het de Cordilleragebied in Noord Luzon zijn herkenbaar aan de drie punten aan de bovenkant en twee aan de onderkant van het schild. Deze schilden zijn vooral afkomstig van de Bontok, de Tinguianen en de Kalinga. <BR> Het Bontok schild wordt gewoonlijk zwart gemaakt met vet en roet en wordt versterkt door gevlochten rotanbanden om splijten tegen te gaan. De oppervlakte van het schild is het dikst daar waar men met de hand het schild vast houdt, dat wil zeggen in het midden van het schild. Twee relieflijnen zorgen voor een zandlopermotief op het schild. Dit zandlopermotief ziet men terug bij de rijstmortel en bij "spirit shields"(Ellis,1981:255)(Capistrano-Baker,1995:58). <BR> De schilden van de Tinguianen lijken sterk op die van de Bontok in zowel vorm als uitvoering. Het schild werd soms rood geverfd in plaats van de zwarte kleur van de Bontokschilden. De Tinguianschilden hebben invloeden ondergaan van verschillende andere aangrenzende etnische groepen en de daar in zwang zijnde motiefen (Capistrano-Baker,1995:59).<BR> De Kalingaschilden hebben wederom drie punten boven en twee onderaan het schild, deze schilden zijn echter sierlijker dan die van de Bontok en de Tinguianen. Het oppervlakte is meestal zwart, soms hebben ze gedecoreerde oppervlaktes. net als bij de Bontok en de Tinguianschilden is er een waarschijnlijke relatie tussen de patronen op het schild en de tattoeagepatronen die geassocieerd worden met koppensnellen en successen in oorlogvoering (Capistrano-Baker,1995:60).<BR> De associatie van het zandlopermodel, dat terug te vinden is op alle schilden, van een rijstmortel met landbouwvruchtbaarheid en voedsel is duidelijk. Daarnaast wordt de mortel ook gebruikt als middel om in contact te staan met het bovennatuurlijke bij verschillende rituelen in de levenscyclus (Capistrano-Baker,1995:61).<BR> De schilden van Noord Luzon waren bedoeld om zowel lijflijke bescherming te bieden als spirituele bescherming. Afbeeldingen van goedgezinde spirituele krachten versierd met oorlogswerktuigen moesten het succes in de strijd verzekeren. Het schild was een bron van bovennatuurlijke bescherming en het zandlopermodel van de rijstmortel op het schild een aanduiding van goddelijke aanwezigheid (Capistrano-Baker.1995:61). <BR> Het schild werd gemaakt van een stuk hout, het handvat werd uit het hout gesneden. In het handvat was ruimte voor drie vingers van de linkerhand, de duim en de pink bleven buiten het handvat (Capistrano-Baker,1995:58).<BR> <BR> Capistrano-Baker, Florina H.<BR> 1995 Divine Spheres of Protection: Shields of the Philippines. In: Protection Power and Display, Shields of Island South East Asia & Melanesia, ed. Andrew Pavarelli <BR> <BR> Ellis,George<BR> 1981 Arts and Peoples of the Northern Philippines. In: The People and Art of the Philippines, ed. Casal e.a.<BR>

Schild

De schilden uit het de Cordilleragebied in Noord Luzon zijn herkenbaar aan de drie punten aan de bovenkant en twee aan de onderkant van het schild. Deze schilden zijn vooral afkomstig van de Bontok, de Tinguianen en de Kalinga. <BR> Het Bontok schild wordt gewoonlijk zwart gemaakt met vet en roet en wordt versterkt door gevlochten rotanbanden om splijten tegen te gaan. De oppervlakte van het schild is het dikst daar waar men met de hand het schild vast houdt, dat wil zeggen in het midden van het schild. Twee relieflijnen zorgen voor een zandlopermotief op het schild. Dit zandlopermotief ziet men terug bij de rijstmortel en bij "spirit shields"(Ellis,1981:255)(Capistrano-Baker,1995:58). <BR> De schilden van de Tinguianen lijken sterk op die van de Bontok in zowel vorm als uitvoering. Het schild werd soms rood geverfd in plaats van de zwarte kleur van de Bontokschilden. De Tinguianschilden hebben invloeden ondergaan van verschillende andere aangrenzende etnische groepen en de daar in zwang zijnde motiefen (Capistrano-Baker,1995:59).<BR> De Kalingaschilden hebben wederom drie punten boven en twee onderaan het schild, deze schilden zijn echter sierlijker dan die van de Bontok en de Tinguianen. Het oppervlakte is meestal zwart, soms hebben ze gedecoreerde oppervlaktes. net als bij de Bontok en de Tinguianschilden is er een waarschijnlijke relatie tussen de patronen op het schild en de tattoeagepatronen die geassocieerd worden met koppensnellen en successen in oorlogvoering (Capistrano-Baker,1995:60).<BR> De associatie van het zandlopermodel, dat terug te vinden is op alle schilden, van een rijstmortel met landbouwvruchtbaarheid en voedsel is duidelijk. Daarnaast wordt de mortel ook gebruikt als middel om in contact te staan met het bovennatuurlijke bij verschillende rituelen in de levenscyclus (Capistrano-Baker,1995:61).<BR> De schilden van Noord Luzon waren bedoeld om zowel lijflijke bescherming te bieden als spirituele bescherming. Afbeeldingen van goedgezinde spirituele krachten versierd met oorlogswerktuigen moesten het succes in de strijd verzekeren. Het schild was een bron van bovennatuurlijke bescherming en het zandlopermodel van de rijstmortel op het schild een aanduiding van goddelijke aanwezigheid (Capistrano-Baker.1995:61). <BR> Het schild werd gemaakt van een stuk hout, het handvat werd uit het hout gesneden. In het handvat was ruimte voor drie vingers van de linkerhand, de duim en de pink bleven buiten het handvat (Capistrano-Baker,1995:58).<BR> <BR> Capistrano-Baker, Florina H.<BR> 1995 Divine Spheres of Protection: Shields of the Philippines. In: Protection Power and Display, Shields of Island South East Asia & Melanesia, ed. Andrew Pavarelli <BR> <BR> Ellis,George<BR> 1981 Arts and Peoples of the Northern Philippines. In: The People and Art of the Philippines, ed. Casal e.a.<BR>