Fertility figure

674-58<BR> Hohokam fertility figurine; pottery; h. 8.2 cm.; ca. 1150-1450 A.D.<BR> Ten Kate collected this figurine among the Pimas. It cannot be ruled out completely that a Pima made the clay effigy, copying Hohokam figurines they frequently found in their territory. However, an original Hohokam origin is more likely. Clay figurines were common in early Hohokam sites, and changed stylistically through time. Although the cylindrical base of the Leiden figurine is exceptional, it is not unique (e.g. Schwabe 1989:172-173). During his survey of the Pima Indian reservation in March 1888 Ten Kate noted that the Indians were not adverse to pick up Hohokam artifacts for their own use. Thus. Pima medicine men used Hohokam medicine slates in their rituals (Hovens 1995:666). This figurine was probably used as an amulet by the Pimas.<BR> Haury (1976:255-267) made the original study of Hohokam human figurines, noting their high frequency and presence in all phases of development, association with funeral rites in the Colonial and Sedentary periods, and disappearance at the beginning of the Classic Period. Further he hypothesizes an association with house-blessing and fertility rites. In contrast, none of the figurines excavated from Salt-Gila Aqueduct Project Sites were associated with burials, and they were excavated in Civano contexts, postdating the Classic Period (Crown 1983:317-318; also see: Schwabe 1989).<BR> (Hovens 2008-2009)<BR> <BR> Aardewerk figuurtje in de vorm van een vrouw, vermoedelijk gebruikt in het kader van vruchtbaarheidsritueel door de Hohokam. De Hohokam waren prehistorische woestijnboeren in zuidelijk Arizona en wisten door het graven van soms kilometerslange irrigatiekanalen water uit de Salt en Gila Rivers naar hun velden te leiden, waaruit oogsten van maïs, bonen en pompoenen resulteerden. Het is niet helemaal zeker of de Hohokam immigranten uit Mexico waren of dat zij zich locaal ontwikkelden en daarbij intensieve contacten met Mexico onderhielden middels "pochteca", reizende handelaren die niet alleen goederen meebrachten maar ook ideeën. Zo worden de platformheuvels en de arenas voor het balspel hieraan toegeschreven. De traditie van aardewerk figuurtjes is echter waarschijnlijk inheems omdat nog oudere figuurtjes voorkomen in het gebied ten noorden van de Hohokam (Fremont, Anasazi). De opkomst van de Hohokam begon in het gebied tussen Phoenix en Tucson en breidde zich later uit in alle richtingen in zuid-Arizona, noordwaarts zelfs tot aan Flagstaff (Wupatki) toe. In de veertiende eeuw desintegreerde de Hohokamcultuur om onbekende redenen. Of de Pimas en Papagos de biologische nazaten zijn van de Hohokam is niet bekend.

Fertility figure

674-58<BR> Hohokam fertility figurine; pottery; h. 8.2 cm.; ca. 1150-1450 A.D.<BR> Ten Kate collected this figurine among the Pimas. It cannot be ruled out completely that a Pima made the clay effigy, copying Hohokam figurines they frequently found in their territory. However, an original Hohokam origin is more likely. Clay figurines were common in early Hohokam sites, and changed stylistically through time. Although the cylindrical base of the Leiden figurine is exceptional, it is not unique (e.g. Schwabe 1989:172-173). During his survey of the Pima Indian reservation in March 1888 Ten Kate noted that the Indians were not adverse to pick up Hohokam artifacts for their own use. Thus. Pima medicine men used Hohokam medicine slates in their rituals (Hovens 1995:666). This figurine was probably used as an amulet by the Pimas.<BR> Haury (1976:255-267) made the original study of Hohokam human figurines, noting their high frequency and presence in all phases of development, association with funeral rites in the Colonial and Sedentary periods, and disappearance at the beginning of the Classic Period. Further he hypothesizes an association with house-blessing and fertility rites. In contrast, none of the figurines excavated from Salt-Gila Aqueduct Project Sites were associated with burials, and they were excavated in Civano contexts, postdating the Classic Period (Crown 1983:317-318; also see: Schwabe 1989).<BR> (Hovens 2008-2009)<BR> <BR> Aardewerk figuurtje in de vorm van een vrouw, vermoedelijk gebruikt in het kader van vruchtbaarheidsritueel door de Hohokam. De Hohokam waren prehistorische woestijnboeren in zuidelijk Arizona en wisten door het graven van soms kilometerslange irrigatiekanalen water uit de Salt en Gila Rivers naar hun velden te leiden, waaruit oogsten van maïs, bonen en pompoenen resulteerden. Het is niet helemaal zeker of de Hohokam immigranten uit Mexico waren of dat zij zich locaal ontwikkelden en daarbij intensieve contacten met Mexico onderhielden middels "pochteca", reizende handelaren die niet alleen goederen meebrachten maar ook ideeën. Zo worden de platformheuvels en de arenas voor het balspel hieraan toegeschreven. De traditie van aardewerk figuurtjes is echter waarschijnlijk inheems omdat nog oudere figuurtjes voorkomen in het gebied ten noorden van de Hohokam (Fremont, Anasazi). De opkomst van de Hohokam begon in het gebied tussen Phoenix en Tucson en breidde zich later uit in alle richtingen in zuid-Arizona, noordwaarts zelfs tot aan Flagstaff (Wupatki) toe. In de veertiende eeuw desintegreerde de Hohokamcultuur om onbekende redenen. Of de Pimas en Papagos de biologische nazaten zijn van de Hohokam is niet bekend.