Kamhouder

Wanddecoratie bestaand uit een schildering op papier op een geverfd houten raamwerk met daaraan bevestigde pootjes die qua vorm zijn afgeleid van die vrijstaande meubels. Tussen het papier en het houten frame kunnen kammen of etuis voor kammen worden gestoken om ze op te bergen. De schildering van waterverf bestaat (van boven naar beneden) uit verschillende lagen:<BR> 1: Tien horizontale banen in diverse kleuren;<BR> 2: Een band met drie medaillons met het gestileerde karakter 'su' (lang leven);<BR> 3. Een band met 3 Chinese schatten;<BR> 4. Een band met drie pioenrozen;<BR> 5. Een achthoekig cartouche onder meer omringd door een meanderpatroon met daarin de voorstelling van een landschap met twee phoenixen en negen jongen;<BR> 6. Een baan met negen driekleurige concentrische cirkels;<BR> 7. Twaalf horizontale banen in diverse kleuren;<BR> 8. Een vlak met geometrische patronen en bloemmotieven.<BR> De beide panelen hebben dezelfde indeling. De voorstelling van twee phoenixen met de jongen lijkt naar analogie van het eendenpaar, het symbool voor trouw. Deze panelen kunnen daarom gebruikt zijn als decoratie bij vieringen in de familiekring.<BR> <BR> <BR> Wall decoration that can also be used to store combs or comb pouches behind the decorated paper.<BR> Since furniture arrangement of dwelling space of the Choson period (1392-1910) was suitable for sitting-floor life, chests and boxes were also placed under the windows along the walls. A wall hanging called kobi was used to decorate some blank spaces of walls. It was often slantingly stood on a chest or hung on a wall over furniture. Like other furniture having each own short legs to prevent its metamorphosis from the heat of ondol, this kobi also has wooden short legs, attached to a wooden frame sustaining a painting on paper. <BR> A phoenix and its babies symbolic of family harmony are situated in the middle of each painting. Around them the sun and the moon are symmetrically depicted as if it was a microcosm of the whole universes. Its bright, vivid, yet peaceful atmosphere is achieved through the extremely colorful patterning of the objects like chinese letters, geometric images, flowers and so on.

Kamhouder

Wanddecoratie bestaand uit een schildering op papier op een geverfd houten raamwerk met daaraan bevestigde pootjes die qua vorm zijn afgeleid van die vrijstaande meubels. Tussen het papier en het houten frame kunnen kammen of etuis voor kammen worden gestoken om ze op te bergen. De schildering van waterverf bestaat (van boven naar beneden) uit verschillende lagen:<BR> 1: Tien horizontale banen in diverse kleuren;<BR> 2: Een band met drie medaillons met het gestileerde karakter 'su' (lang leven);<BR> 3. Een band met 3 Chinese schatten;<BR> 4. Een band met drie pioenrozen;<BR> 5. Een achthoekig cartouche onder meer omringd door een meanderpatroon met daarin de voorstelling van een landschap met twee phoenixen en negen jongen;<BR> 6. Een baan met negen driekleurige concentrische cirkels;<BR> 7. Twaalf horizontale banen in diverse kleuren;<BR> 8. Een vlak met geometrische patronen en bloemmotieven.<BR> De beide panelen hebben dezelfde indeling. De voorstelling van twee phoenixen met de jongen lijkt naar analogie van het eendenpaar, het symbool voor trouw. Deze panelen kunnen daarom gebruikt zijn als decoratie bij vieringen in de familiekring.<BR> <BR> <BR> Wall decoration that can also be used to store combs or comb pouches behind the decorated paper.<BR> Since furniture arrangement of dwelling space of the Choson period (1392-1910) was suitable for sitting-floor life, chests and boxes were also placed under the windows along the walls. A wall hanging called kobi was used to decorate some blank spaces of walls. It was often slantingly stood on a chest or hung on a wall over furniture. Like other furniture having each own short legs to prevent its metamorphosis from the heat of ondol, this kobi also has wooden short legs, attached to a wooden frame sustaining a painting on paper. <BR> A phoenix and its babies symbolic of family harmony are situated in the middle of each painting. Around them the sun and the moon are symmetrically depicted as if it was a microcosm of the whole universes. Its bright, vivid, yet peaceful atmosphere is achieved through the extremely colorful patterning of the objects like chinese letters, geometric images, flowers and so on.