Peddel

Zoals bijna overal in Melanesië en Polynesië was de kano het belangrijkste vervoersmiddel. Deze werd in de Solomon- eilanden gebouw door lange smalle planken aan elkaar te binden en de kieren vervolgens dicht te stoppen met de gestampte zaden van het Parinarium zaad ('putty nut') die snel hard worden. Deze kano's hebben geen kiel of uitlegger en zijn daarom ongeschikt om mee te zeilen; ze worden voort gepeddeld.<BR> <BR> Peddels hebben normaal gesproken lange smalle bladen, maar brede ronde peddels met een dwars handvat komen ook voor in sommige delen van de Solomon-eilanden. De lengte van de steel hangt af of de peddelaar staat, zit of knielt. Naast peddels voor vervoer bestonden er ook ceremoniële of danspeddels, waarschijnlijk omdat peddels een belangrijke rol speelden in het leven op eilanden. Ze dienden als grafgiften of waren een attribuut in bepaalde dansen, bijvoorbeeld bij inwijding van boten.<BR> <BR> Deze lange smalle peddel is gedecoreerd met zittende figuren die kokorra of beku genoemd worden. Kokorra betekent letterlijk 'man' maar ze worden gewoonlijk gezien als geesten. Beku betekent afbeelding of geest. Voordat de figuren werden uitgehakt werden ze eerst omlijnd met een scherp werktuig en werd het omringende hout weggehakt zodat de figuren licht uitstaken. De kokorra wordt als decoratie op veel verschillende voorwerpen zoals boten en muziekinstrumenten gebruikt. Waarschijnlijk werden deze peddels tijdens speciale expedities gebruikt, zoals bijvoorbeeld koppensnellen.<BR> <BR> Deze gedecoreerde peddels werden gebruikt om kano's mee te peddelen waarbij de afbeelding naar de peddelaar gericht was. Ze waren tegelijkertijd ook een persoonlijk eigendom dat tentoongesteld werd tijdens rituelen wanneer ze als waardevol genoeg werden gezien. Vrouwen peddelden ook in de kano's maar zij mochten niet de gedecoreerde peddels gebruiken en niet in de kano's varen die een gelijksoortige decoratie hadden.<BR>

Peddel

Zoals bijna overal in Melanesië en Polynesië was de kano het belangrijkste vervoersmiddel. Deze werd in de Solomon- eilanden gebouw door lange smalle planken aan elkaar te binden en de kieren vervolgens dicht te stoppen met de gestampte zaden van het Parinarium zaad ('putty nut') die snel hard worden. Deze kano's hebben geen kiel of uitlegger en zijn daarom ongeschikt om mee te zeilen; ze worden voort gepeddeld.<BR> <BR> Peddels hebben normaal gesproken lange smalle bladen, maar brede ronde peddels met een dwars handvat komen ook voor in sommige delen van de Solomon-eilanden. De lengte van de steel hangt af of de peddelaar staat, zit of knielt. Naast peddels voor vervoer bestonden er ook ceremoniële of danspeddels, waarschijnlijk omdat peddels een belangrijke rol speelden in het leven op eilanden. Ze dienden als grafgiften of waren een attribuut in bepaalde dansen, bijvoorbeeld bij inwijding van boten.<BR> <BR> Deze lange smalle peddel is gedecoreerd met zittende figuren die kokorra of beku genoemd worden. Kokorra betekent letterlijk 'man' maar ze worden gewoonlijk gezien als geesten. Beku betekent afbeelding of geest. Voordat de figuren werden uitgehakt werden ze eerst omlijnd met een scherp werktuig en werd het omringende hout weggehakt zodat de figuren licht uitstaken. De kokorra wordt als decoratie op veel verschillende voorwerpen zoals boten en muziekinstrumenten gebruikt. Waarschijnlijk werden deze peddels tijdens speciale expedities gebruikt, zoals bijvoorbeeld koppensnellen.<BR> <BR> Deze gedecoreerde peddels werden gebruikt om kano's mee te peddelen waarbij de afbeelding naar de peddelaar gericht was. Ze waren tegelijkertijd ook een persoonlijk eigendom dat tentoongesteld werd tijdens rituelen wanneer ze als waardevol genoeg werden gezien. Vrouwen peddelden ook in de kano's maar zij mochten niet de gedecoreerde peddels gebruiken en niet in de kano's varen die een gelijksoortige decoratie hadden.<BR>