Kalkkoker

Kalkkoker; van bamboe. Het geheel is met snijwerk versierd, bestaande uit ruiten, driehoeken, verticale zigzaglijnen, vierkanten, slangenlijnen. Alles is met horizontale lijnen gevuld.<BR> In het open einde een ronde prop van gevlochten rotan vezels, zodat de kalk bij het kloppen tegen de koker slechts in kleine hoeveelheden eruit komt.<BR> <BR> Wat het dichts komt bij de houtsnijwerken van de laaglanden, zijn de gegraveerde bamboe"containers". De motieven zijn gesneden of gegraveerd door het branden van de oppervlakte van de bamboe, hierdoor ontstaat er een patroon van donkere lijnen tegen de natuurlijke geelachtige vel van bamboe. Gegraveerde bamboe kunst is wijdverspreid in de hooglanden van Mindanao, Borneo en Sulawesi; tabak"containers", Kalk"containers" en fluiten worden op deze manier gedecoreerd.<BR> <BR> Vermoedelijk staan de patronen voor krokodilmotieven. De basisonderdelen van het krokodillenmotief zijn de horizontale lijnen en de koppelende diamantvormen.<BR> In het boek van Lynda Angelica Reyes "The textiles of Southern Philippines", blz. 45: "The crocodile was regarded with awe and even veneration. Its image was deeply impressed on the minds of the people. A particular schema was created in which the most essential aspects of the reptile was discernible. This motif in Bagobo design was found almost in every item carried or worn on the body. It was probable that the motif was considered a charm and for it to be efficacious, it had to be situated closest to the body. Clothing was the closest to human skin, hence, the motif was incorporated in most Bagobo-clothing."<BR> <BR> Niet alleen werd dit krokodilmotief op kleding gebruikt, maar op bijna elk object die de Bagobo gebruikten. Zo ook op kalkkokers.

Kalkkoker

Kalkkoker; van bamboe. Het geheel is met snijwerk versierd, bestaande uit ruiten, driehoeken, verticale zigzaglijnen, vierkanten, slangenlijnen. Alles is met horizontale lijnen gevuld.<BR> In het open einde een ronde prop van gevlochten rotan vezels, zodat de kalk bij het kloppen tegen de koker slechts in kleine hoeveelheden eruit komt.<BR> <BR> Wat het dichts komt bij de houtsnijwerken van de laaglanden, zijn de gegraveerde bamboe"containers". De motieven zijn gesneden of gegraveerd door het branden van de oppervlakte van de bamboe, hierdoor ontstaat er een patroon van donkere lijnen tegen de natuurlijke geelachtige vel van bamboe. Gegraveerde bamboe kunst is wijdverspreid in de hooglanden van Mindanao, Borneo en Sulawesi; tabak"containers", Kalk"containers" en fluiten worden op deze manier gedecoreerd.<BR> <BR> Vermoedelijk staan de patronen voor krokodilmotieven. De basisonderdelen van het krokodillenmotief zijn de horizontale lijnen en de koppelende diamantvormen.<BR> In het boek van Lynda Angelica Reyes "The textiles of Southern Philippines", blz. 45: "The crocodile was regarded with awe and even veneration. Its image was deeply impressed on the minds of the people. A particular schema was created in which the most essential aspects of the reptile was discernible. This motif in Bagobo design was found almost in every item carried or worn on the body. It was probable that the motif was considered a charm and for it to be efficacious, it had to be situated closest to the body. Clothing was the closest to human skin, hence, the motif was incorporated in most Bagobo-clothing."<BR> <BR> Niet alleen werd dit krokodilmotief op kleding gebruikt, maar op bijna elk object die de Bagobo gebruikten. Zo ook op kalkkokers.