Mensenfiguur van micahoudend aardewerk

Menselijk figuurtje van mica-houdend aardewerk.<BR> <BR> TESUQUE. In de 19e eeuw viel het aardewerk van Tesuque op vanwege de kwaliteit in techniek, vormgeving en decoratie. Dieren en planten werden vaak afgebeeld, de laatste een vruchtbaarheidssymbool.<BR> <BR> De kwaliteit van het aardewerk ging eind 19e eeuw snel achteruit door de nabijheid van de stad Santa Fe. De entree in een geldeconomie betekende aanpassing van de productie aan de westerse markt. Tesuque produceerde bloempotten, waterkannen en potten met deksels, naast souvenirs voor de opkomende toeristenindustrie. Vanaf de 1880s contracteerden de handelaren Jake Gold en Charles Marsh veel pottenbaksters vooral in Tesuque, maar ook in andere pueblos, om goedkope soevenirs te produceren. Zij verkochten direct aan het publiek, maar ook via postorder, waarvoor zij reclamefolders lieten drukken.<BR> <BR> Kenmerkend zijn de "regengoden", kleine zittende figuurtjes van micahoudend aardewerk, een product dat niet traditioneel is maar werd ontwikkeld omdat het de beelden die blanken van Indianen hadden aansprak. Miniaturisering van aardewerk (vaatwerk, figuren) was onlosmakelijk verbonden met de toeristenmarkt.<BR> <BR> In de dertiger jaren begon men met het beschilderen van aardewerk potjes en miniaturen in fellere kleuren en met art deco motieven. De kleurstelling werd steeds heftiger en kitschiger waarmee Tesuque "faam" heeft gemaakt.<BR>

Mensenfiguur van micahoudend aardewerk

Menselijk figuurtje van mica-houdend aardewerk.<BR> <BR> TESUQUE. In de 19e eeuw viel het aardewerk van Tesuque op vanwege de kwaliteit in techniek, vormgeving en decoratie. Dieren en planten werden vaak afgebeeld, de laatste een vruchtbaarheidssymbool.<BR> <BR> De kwaliteit van het aardewerk ging eind 19e eeuw snel achteruit door de nabijheid van de stad Santa Fe. De entree in een geldeconomie betekende aanpassing van de productie aan de westerse markt. Tesuque produceerde bloempotten, waterkannen en potten met deksels, naast souvenirs voor de opkomende toeristenindustrie. Vanaf de 1880s contracteerden de handelaren Jake Gold en Charles Marsh veel pottenbaksters vooral in Tesuque, maar ook in andere pueblos, om goedkope soevenirs te produceren. Zij verkochten direct aan het publiek, maar ook via postorder, waarvoor zij reclamefolders lieten drukken.<BR> <BR> Kenmerkend zijn de "regengoden", kleine zittende figuurtjes van micahoudend aardewerk, een product dat niet traditioneel is maar werd ontwikkeld omdat het de beelden die blanken van Indianen hadden aansprak. Miniaturisering van aardewerk (vaatwerk, figuren) was onlosmakelijk verbonden met de toeristenmarkt.<BR> <BR> In de dertiger jaren begon men met het beschilderen van aardewerk potjes en miniaturen in fellere kleuren en met art deco motieven. De kleurstelling werd steeds heftiger en kitschiger waarmee Tesuque "faam" heeft gemaakt.<BR>