Veelboog

Fontaine geeft aan dat het instrument uit het binnenland van Congo komt. Het basisprincipe voor de bouw van dit instrument is eenvoudig, aan een doosvormige klankkast wordt een aantal bogen bevestigd die elk voorzien zijn van een snaar uit plantaardige vezel. Het instrument wordt bespeeld voor diverse gelegenheden zoals de begeleiding van individuele zangen en magische rituelen (jacht, begravenis, ijzersmelten). De grotere exemplaren met drie snaren, zoals de lokombi of langombe van de Ekonda, behoren tot de attributen van de nkumu-chef, worden meestal bespeeld met een plectrum, terwijl de snaren van het kleinere type (vijf snaren of meer) wordt aangetokkeld met de duim en de vingers. Het spel blijft meestal beperkt tot een melodische/ritmische formule als begeleiding bij de zang.

Veelboog

Fontaine geeft aan dat het instrument uit het binnenland van Congo komt. Het basisprincipe voor de bouw van dit instrument is eenvoudig, aan een doosvormige klankkast wordt een aantal bogen bevestigd die elk voorzien zijn van een snaar uit plantaardige vezel. Het instrument wordt bespeeld voor diverse gelegenheden zoals de begeleiding van individuele zangen en magische rituelen (jacht, begravenis, ijzersmelten). De grotere exemplaren met drie snaren, zoals de lokombi of langombe van de Ekonda, behoren tot de attributen van de nkumu-chef, worden meestal bespeeld met een plectrum, terwijl de snaren van het kleinere type (vijf snaren of meer) wordt aangetokkeld met de duim en de vingers. Het spel blijft meestal beperkt tot een melodische/ritmische formule als begeleiding bij de zang.