Bamboe met tekeningen

Bamboe waarvan het middenstuk is versierd met ingegrifte tekeningen van hutten, mensfiguren en enkele ornamenten. De buitenranden zijn geheel met verschillende patronen ingekrast, driehoeken gearceerd en zig-zaglijnen gearceerd. Aan de dichte kant is een stuk blank gelaten.<BR> <BR> Ingegrifte bamboes zijn overal in Oceanië te vinden, maar de mooiste werden gemaakt in Nieuw- Caledonië. Ze gaven scènes uit het traditionele leven op Nieuw- Caledonië van vóór 1853 weer voordat dat snel verdween na de komst van de Fransen. Deze bamboes waren persoonlijke bezittingen van de makers en dienden waarschijnlijk niet als statusindicator maar om verhalen te vertellen. De stereotype afbeeldingen en geometrische symbolen vergemakkelijken het overbrengen van de verhalen aan een publiek. Een lang stuk bamboe heeft over de breedte verschillende richels lopen en hiertussen werden de verschillende scènes gekerfd. De afbeeldingen kunnen op twee manieren aangebracht worden; de eenvoudigste is door inkerving met een scherp werktuig en de meeste bewerkelijke door inbranding. Na inkerving worden de afbeeldingen ingesmeerd met een donkere kleurstof waardoor de tekeningen beter zichtbaar zijn. Het was niet eenvoudig om het bamboe te graveren. De maker moest rekening houden met de ronde vorm van het bamboe en de hardheid van het materiaal. Ook moest hij zeker zijn van zijn afbeeldingen omdat een vergissing niet uit te wissen was. Naast scènes van het dagelijkse leven in een inheems dorpje met alles wat daarbij hoort zoals visvangst en oorlog werden ook de eerste Europeanen op het bamboe vastgelegd. Europese zeelieden en militairen werden samen met andere nieuwigheden zoals paarden en metalen voorwerpen afgebeeld. Moeilijker om te ontcijferen zijn de scènes die waarschijnlijk historische gebeurtenissen en/ of ceremonies uitbeelden. De geometrische patronen zijn over het algemeen ingewikkelde combinaties van eenvoudige vormen. Deze kunstvorm was bijna verdwenen maar is weer nieuw leven ingeblazen door moderne inheemse kunstenaars die elk hun eigen interpretaties geven aan de gegraveerde bamboes.<BR> <BR> These lengths of bamboo, finely engraved, are enigmatic objects and wree presented to male elders in New-Caledonia on reaching a particular high level of authority. They were also containers, carrying a selection of magical plants that protected the owner. Oral traditions state that carrying one of these impressive objects would improve a man's chances while courting. Master engravers, apparently a hereditary groupm fasted before starting the work in which they were guided by ancestor spirits. Some of the captivating imagery and geometric patterns appear to have been illustrations and aides-memoires for recounting histories of the ancestors. This imagery is not only about ancestors however. Kare u ta in museum collections around the world, all of which were collected between 1850 and 1920 are vivid expressions of the changes under way on the islands. (...) In between sometimes ironic recordings of new features of colonial New Caledonian life, indigenous Kanak traditions continue: fish are netted, Kanak houses stand proudly and local animals are as much in evidence as the imported horses . Life goes on.<BR> <BR> (Newell Jenny,Pacific Art in Detail, The British Museum Press, 2011, p.134)<BR> <BR>

Bamboe met tekeningen

Bamboe waarvan het middenstuk is versierd met ingegrifte tekeningen van hutten, mensfiguren en enkele ornamenten. De buitenranden zijn geheel met verschillende patronen ingekrast, driehoeken gearceerd en zig-zaglijnen gearceerd. Aan de dichte kant is een stuk blank gelaten.<BR> <BR> Ingegrifte bamboes zijn overal in Oceanië te vinden, maar de mooiste werden gemaakt in Nieuw- Caledonië. Ze gaven scènes uit het traditionele leven op Nieuw- Caledonië van vóór 1853 weer voordat dat snel verdween na de komst van de Fransen. Deze bamboes waren persoonlijke bezittingen van de makers en dienden waarschijnlijk niet als statusindicator maar om verhalen te vertellen. De stereotype afbeeldingen en geometrische symbolen vergemakkelijken het overbrengen van de verhalen aan een publiek. Een lang stuk bamboe heeft over de breedte verschillende richels lopen en hiertussen werden de verschillende scènes gekerfd. De afbeeldingen kunnen op twee manieren aangebracht worden; de eenvoudigste is door inkerving met een scherp werktuig en de meeste bewerkelijke door inbranding. Na inkerving worden de afbeeldingen ingesmeerd met een donkere kleurstof waardoor de tekeningen beter zichtbaar zijn. Het was niet eenvoudig om het bamboe te graveren. De maker moest rekening houden met de ronde vorm van het bamboe en de hardheid van het materiaal. Ook moest hij zeker zijn van zijn afbeeldingen omdat een vergissing niet uit te wissen was. Naast scènes van het dagelijkse leven in een inheems dorpje met alles wat daarbij hoort zoals visvangst en oorlog werden ook de eerste Europeanen op het bamboe vastgelegd. Europese zeelieden en militairen werden samen met andere nieuwigheden zoals paarden en metalen voorwerpen afgebeeld. Moeilijker om te ontcijferen zijn de scènes die waarschijnlijk historische gebeurtenissen en/ of ceremonies uitbeelden. De geometrische patronen zijn over het algemeen ingewikkelde combinaties van eenvoudige vormen. Deze kunstvorm was bijna verdwenen maar is weer nieuw leven ingeblazen door moderne inheemse kunstenaars die elk hun eigen interpretaties geven aan de gegraveerde bamboes.<BR> <BR> These lengths of bamboo, finely engraved, are enigmatic objects and wree presented to male elders in New-Caledonia on reaching a particular high level of authority. They were also containers, carrying a selection of magical plants that protected the owner. Oral traditions state that carrying one of these impressive objects would improve a man's chances while courting. Master engravers, apparently a hereditary groupm fasted before starting the work in which they were guided by ancestor spirits. Some of the captivating imagery and geometric patterns appear to have been illustrations and aides-memoires for recounting histories of the ancestors. This imagery is not only about ancestors however. Kare u ta in museum collections around the world, all of which were collected between 1850 and 1920 are vivid expressions of the changes under way on the islands. (...) In between sometimes ironic recordings of new features of colonial New Caledonian life, indigenous Kanak traditions continue: fish are netted, Kanak houses stand proudly and local animals are as much in evidence as the imported horses . Life goes on.<BR> <BR> (Newell Jenny,Pacific Art in Detail, The British Museum Press, 2011, p.134)<BR> <BR>