Schort van rouwgewaad

Schort van rouwgewaad.<BR> <BR> Dit voorwerp is onderdeel van een traditioneel Tahitiaans rouwkostuum, de "heiva tupapa'u" dat werd gedragen door de belangrijkste rouwer. Wanneer een persoon overleed gingen de verwanten over tot intens rouwvertoon waarbij zij zichzelf tot bloedens toe sneden met schelpen, steen en haaientanden. Als de overledene een hooggeplaatst persoon was nam de hele gemeenschap deel aan dit proces. Na deze fase werden poëtische toespraken over de overledene opgesteld. Het lijk werd begraven of bijgezet in een geestenhuis, de "fare tupap'u". Op het hoogtepunt van de rouw liepen de priesters in een schitterend kostuum door het dorp, samen met een groep van naakte, met roet besmeerde volgelingen waarvan geloofd werd dat ze door de geest van de overledene gezonden werden. Zij begonnen hun route vanaf het geestenhuis en waren verplicht ieder die zij onderweg tegenkwamen te verwonden of zelfs te doden. De dorpsbewoners vluchtten naar de tempel of verstopten zich in hun huizen. Deze rituelen duurden voort totdat de deelnemers van kleding verwisselden of de bevolking hen aanviel.

Schort van rouwgewaad

Schort van rouwgewaad.<BR> <BR> Dit voorwerp is onderdeel van een traditioneel Tahitiaans rouwkostuum, de "heiva tupapa'u" dat werd gedragen door de belangrijkste rouwer. Wanneer een persoon overleed gingen de verwanten over tot intens rouwvertoon waarbij zij zichzelf tot bloedens toe sneden met schelpen, steen en haaientanden. Als de overledene een hooggeplaatst persoon was nam de hele gemeenschap deel aan dit proces. Na deze fase werden poëtische toespraken over de overledene opgesteld. Het lijk werd begraven of bijgezet in een geestenhuis, de "fare tupap'u". Op het hoogtepunt van de rouw liepen de priesters in een schitterend kostuum door het dorp, samen met een groep van naakte, met roet besmeerde volgelingen waarvan geloofd werd dat ze door de geest van de overledene gezonden werden. Zij begonnen hun route vanaf het geestenhuis en waren verplicht ieder die zij onderweg tegenkwamen te verwonden of zelfs te doden. De dorpsbewoners vluchtten naar de tempel of verstopten zich in hun huizen. Deze rituelen duurden voort totdat de deelnemers van kleding verwisselden of de bevolking hen aanviel.