Offrande des Couleurs

Het werk Offrande des Couleurs heeft betrekking op een oude Afrikaanse traditie: het raadplegen van het orakel. Een ritueel specialist stelt een vraag die door middel van het werpen van colanoten wordt beantwoord. De vorm van het werk is die van het jagerstuniek. In dit werk heeft Konaté ook gebruik gemaakt van appliqué's (kleine witte pakketjes) die refereren aan de talrijke amuletten (gris-gris) die jagers op hun tuniek aanbrengen. Deze speciale tunieken stemt de aanwezigheid van de jager af op het woud; hij wordt een met zijn omgeving, wat een succesvolle jacht ten goede komt.<BR> De verticale banen in rood, zwart en wit verwijzen naar het (dieren)offer: de kleur van bloed, aarde en de spirituele wereld. In deze enorme abstracte compositie komt een complexe Afrikaanse levensbeschouwing tot uitdrukking waarin de relatie tussen mensen- en geestenwereld centraal staat.<BR> <BR> Het werk van Konaté (Mali, 1953) refereert aan maatschappelijke, politieke en spirituele Afrikaanse thema's in een techniek en beeldtaal die volledig afwijkt van de gangbare geëngageerde kunst. Bij hem niet het pathos van de protestkunst, geen politiek-correcte verontwaardiging over misstanden, maar poetische wandinstallaties. Konaté heeft internationaal geëxposeerd.<BR> <BR> Beschrijving<BR> Wand installatie vervaardigd uit textiel. Het wand 'tapijt' is T- vormig en bestaat uit verticale banen rood, zwart en wit gekleurd textiel op een witte ondergrond. In het midden van het werk komen een verticale zwarte, witte en rode baan samen die alle drie bestaan uit grotere repen textiel. Onder deze drie centrale banen staan colanoten afgebeeld in het wit en rood. Langs de bovenkant van het 'tapijt' is een rand van kleine witte stoffen pakketjes aangebracht, evenals langs de zijkanten waarbij de pakketjes nog kleiner zijn en in een driedubbele rij zijn bevestigd.

Offrande des Couleurs

Het werk Offrande des Couleurs heeft betrekking op een oude Afrikaanse traditie: het raadplegen van het orakel. Een ritueel specialist stelt een vraag die door middel van het werpen van colanoten wordt beantwoord. De vorm van het werk is die van het jagerstuniek. In dit werk heeft Konaté ook gebruik gemaakt van appliqué's (kleine witte pakketjes) die refereren aan de talrijke amuletten (gris-gris) die jagers op hun tuniek aanbrengen. Deze speciale tunieken stemt de aanwezigheid van de jager af op het woud; hij wordt een met zijn omgeving, wat een succesvolle jacht ten goede komt.<BR> De verticale banen in rood, zwart en wit verwijzen naar het (dieren)offer: de kleur van bloed, aarde en de spirituele wereld. In deze enorme abstracte compositie komt een complexe Afrikaanse levensbeschouwing tot uitdrukking waarin de relatie tussen mensen- en geestenwereld centraal staat.<BR> <BR> Het werk van Konaté (Mali, 1953) refereert aan maatschappelijke, politieke en spirituele Afrikaanse thema's in een techniek en beeldtaal die volledig afwijkt van de gangbare geëngageerde kunst. Bij hem niet het pathos van de protestkunst, geen politiek-correcte verontwaardiging over misstanden, maar poetische wandinstallaties. Konaté heeft internationaal geëxposeerd.<BR> <BR> Beschrijving<BR> Wand installatie vervaardigd uit textiel. Het wand 'tapijt' is T- vormig en bestaat uit verticale banen rood, zwart en wit gekleurd textiel op een witte ondergrond. In het midden van het werk komen een verticale zwarte, witte en rode baan samen die alle drie bestaan uit grotere repen textiel. Onder deze drie centrale banen staan colanoten afgebeeld in het wit en rood. Langs de bovenkant van het 'tapijt' is een rand van kleine witte stoffen pakketjes aangebracht, evenals langs de zijkanten waarbij de pakketjes nog kleiner zijn en in een driedubbele rij zijn bevestigd.