Party at the House of Chance and Mischief

Het paneel 'Party at the House of Chance & Mischief' heeft betrekking op de Afrikaanse roots van obeah, de magisch-religieuze healing praktijk waardoor Stout zich laat inspireren. Het werk heeft betrekking op de wisselvalligheden van het lot en de poging om dat lot te beïnvloeden. Niet alleen het masker en het beeld dat Stout hier schildert- in combinatie met een joker-achtige figuur- verwijzen daarnaar, ook de dikenga kosmogrammen hebben er betrekking op. De Joker is een figuur uit de populaire cultuur die vergeleken kan worden met het geestwezen Legba, een vaste verschijning in het werk van Stout: de trickster-deity, een geestwezen dat leidt en misleidt. Het zelfportret van de kunstenaar rechts boven geeft de voorstelling een zeer persoonlijk karakter.<BR> <BR> Met haar beide grootmoeders bezocht Renée Stout als kind zowel de katholieke kerk als die van de Baptisten Gemeente. De wereld van het sacrale sprak haar zeer aan. Vooral het aspect van healing boeide haar, de traditionele Afrikaanse geneeswijze met kruiden, magische substanties en krachtbeelden. Healing wordt door haar ook betrokken op het genezen van maatschappelijke misstanden. Ze verdiepte zich in de transformatie van Afrikaanse geloofssystemen. Vodou werd door de slaven van Haïti meegenomen naar New Orleans, een stad die Stout regelmatig bezocht. De affinitiet met Congo Nkisi beelden blijkt duidelijk uit diverse beelden die Stout maakte, tevens gerelateerd aan haar eigen leven en de geschiedenis van haar familie. Met aspecten van diverse religieuze voorstellingen werkt Stout aan haar eigen levensbeschouwing, waarvan haar werk een beeld geeft. Het Congo kosmogram (dikenga) speelt daarbij een rol als kruispunt van hemel en aarde en als symbool voor een cyclus van geboorte, leven, dood en wedergeboorte. Ook numerologie maakt deel uit van haar magische wereldbeeld.<BR> <BR> Beschrijving<BR> Met acrylverf beschilderd paneel. Het paneel heeft als kop de titel van het werk 'Party at the House of Chance & Mischief'. Verder zijn er verschillende figuren geschilderd. Rechtsbovenin een vrouwelijke figuur met zonnebril en rode lippen; een zelfportret van de kunstenaar. Verder zijn er een Joker-achtige figuur te onderscheiden, een schedel, een krachtbeeld naar Congolees voorbeeld met een rood kralensnoer en een kastje op zijn buik en een masker kop met open mond en grote uitpuilende ogen. Het lijkt alsof deze kop is afgehakt. De achtergrond van het werk is voornamelijk blauw en toont verschillende geometrische figuren zoals een kruisvorm waarbij op de assen de schoppen en de aas zijn afgebeeld, maar ook een ruitfiguur, een kruisfiguur en de nummers 21 en 13. Verder staan aan de linker zijde onderin diverse teksten.

Party at the House of Chance and Mischief

Het paneel 'Party at the House of Chance & Mischief' heeft betrekking op de Afrikaanse roots van obeah, de magisch-religieuze healing praktijk waardoor Stout zich laat inspireren. Het werk heeft betrekking op de wisselvalligheden van het lot en de poging om dat lot te beïnvloeden. Niet alleen het masker en het beeld dat Stout hier schildert- in combinatie met een joker-achtige figuur- verwijzen daarnaar, ook de dikenga kosmogrammen hebben er betrekking op. De Joker is een figuur uit de populaire cultuur die vergeleken kan worden met het geestwezen Legba, een vaste verschijning in het werk van Stout: de trickster-deity, een geestwezen dat leidt en misleidt. Het zelfportret van de kunstenaar rechts boven geeft de voorstelling een zeer persoonlijk karakter.<BR> <BR> Met haar beide grootmoeders bezocht Renée Stout als kind zowel de katholieke kerk als die van de Baptisten Gemeente. De wereld van het sacrale sprak haar zeer aan. Vooral het aspect van healing boeide haar, de traditionele Afrikaanse geneeswijze met kruiden, magische substanties en krachtbeelden. Healing wordt door haar ook betrokken op het genezen van maatschappelijke misstanden. Ze verdiepte zich in de transformatie van Afrikaanse geloofssystemen. Vodou werd door de slaven van Haïti meegenomen naar New Orleans, een stad die Stout regelmatig bezocht. De affinitiet met Congo Nkisi beelden blijkt duidelijk uit diverse beelden die Stout maakte, tevens gerelateerd aan haar eigen leven en de geschiedenis van haar familie. Met aspecten van diverse religieuze voorstellingen werkt Stout aan haar eigen levensbeschouwing, waarvan haar werk een beeld geeft. Het Congo kosmogram (dikenga) speelt daarbij een rol als kruispunt van hemel en aarde en als symbool voor een cyclus van geboorte, leven, dood en wedergeboorte. Ook numerologie maakt deel uit van haar magische wereldbeeld.<BR> <BR> Beschrijving<BR> Met acrylverf beschilderd paneel. Het paneel heeft als kop de titel van het werk 'Party at the House of Chance & Mischief'. Verder zijn er verschillende figuren geschilderd. Rechtsbovenin een vrouwelijke figuur met zonnebril en rode lippen; een zelfportret van de kunstenaar. Verder zijn er een Joker-achtige figuur te onderscheiden, een schedel, een krachtbeeld naar Congolees voorbeeld met een rood kralensnoer en een kastje op zijn buik en een masker kop met open mond en grote uitpuilende ogen. Het lijkt alsof deze kop is afgehakt. De achtergrond van het werk is voornamelijk blauw en toont verschillende geometrische figuren zoals een kruisvorm waarbij op de assen de schoppen en de aas zijn afgebeeld, maar ook een ruitfiguur, een kruisfiguur en de nummers 21 en 13. Verder staan aan de linker zijde onderin diverse teksten.