Grafisch werk

Belkis Ayón (1967- 1999) ontwikkelde een eigen gemengde-druk-techniek, de colografia, waarmee zij een uitzonderlijke virtuositeit bereikte. Haar voorstellingen gaan over spirituele inwijdingen en geheimzinnige ontdekkingstochten in de geestenwereld. In het werk van Ayón is er sprake van een eenheid tussen onder- en bovenwereld. Ze schrikt er niet voor terug in haar werk taboes te doorbreken, zowel op het gebied van de geheime leer van het Abakuá- genootschap als op dat van de strijd tussen de seksen. De Abakua- cultus is voorbehouden aan mannen, maar Belkis slaagde erin om door te dringen tot de kern. De verdringing van het vrouwelijke door het mannelijke principe, van het matriarchaat door het patriarchaat speelt een rol in de Abakua-mythologie en Belkis integreerde dit onderwerp in haar thematiek. De boventoon in haar werk is de zoektocht naar het Geheim. Gedurende haar queeste waagt de mythische heldin, Sikan, zich in een wereld van gemaskerden en geesteswezens, van tekens en visioenen, van dood en transformatie. Sikan werd gedood door een luipaardman. Belkis Ayón voert Sikan in allerlei mysterieuze situaties ten tonele.<BR> <BR> <BR> Beschrijving<BR> Antropomorfe vrouwelijke figuur met een donker gelaat waarin alleen de ogen zichtbaar zijn. Om haar hals draagt ze een ketting. Achter het hoofd van de vrouw is een aureool vorm te onderscheiden. De figuur heeft twee paar armen een vijfde hand. Eén paar handen is voor het lichaam geketend. In één handpalm van het andere paar armen staat een witgekleurd kruis. De vijfde hand is spierwit en lijkt onder de rechterarm uit te komen. In de handpalm van deze hand staat een zwartgekleurd kruis. Op de achtergrond aan de linkerkant is een boomvorm te onderscheiden en middenonder en rechtsboven zijn twee zoömorfe figuren in de vorm van slangen afgebeeld. De slangen lijken richting de vrouwelijke figuur te kruipen.

Grafisch werk

Belkis Ayón (1967- 1999) ontwikkelde een eigen gemengde-druk-techniek, de colografia, waarmee zij een uitzonderlijke virtuositeit bereikte. Haar voorstellingen gaan over spirituele inwijdingen en geheimzinnige ontdekkingstochten in de geestenwereld. In het werk van Ayón is er sprake van een eenheid tussen onder- en bovenwereld. Ze schrikt er niet voor terug in haar werk taboes te doorbreken, zowel op het gebied van de geheime leer van het Abakuá- genootschap als op dat van de strijd tussen de seksen. De Abakua- cultus is voorbehouden aan mannen, maar Belkis slaagde erin om door te dringen tot de kern. De verdringing van het vrouwelijke door het mannelijke principe, van het matriarchaat door het patriarchaat speelt een rol in de Abakua-mythologie en Belkis integreerde dit onderwerp in haar thematiek. De boventoon in haar werk is de zoektocht naar het Geheim. Gedurende haar queeste waagt de mythische heldin, Sikan, zich in een wereld van gemaskerden en geesteswezens, van tekens en visioenen, van dood en transformatie. Sikan werd gedood door een luipaardman. Belkis Ayón voert Sikan in allerlei mysterieuze situaties ten tonele.<BR> <BR> <BR> Beschrijving<BR> Antropomorfe vrouwelijke figuur met een donker gelaat waarin alleen de ogen zichtbaar zijn. Om haar hals draagt ze een ketting. Achter het hoofd van de vrouw is een aureool vorm te onderscheiden. De figuur heeft twee paar armen een vijfde hand. Eén paar handen is voor het lichaam geketend. In één handpalm van het andere paar armen staat een witgekleurd kruis. De vijfde hand is spierwit en lijkt onder de rechterarm uit te komen. In de handpalm van deze hand staat een zwartgekleurd kruis. Op de achtergrond aan de linkerkant is een boomvorm te onderscheiden en middenonder en rechtsboven zijn twee zoömorfe figuren in de vorm van slangen afgebeeld. De slangen lijken richting de vrouwelijke figuur te kruipen.