Baron Samedi

Pierot Barra (1942- 1999) verkocht samen met zijn vrouw Marie Cassaise een mambo (priesteres) die hem assisteerde en zelf ook beelden maakt, zijn assemblages op de IJzermarkt in Port-au-Prince. Met de vodou iconografie was Barra van kind af aan bekend; hij begon als assistent van zijn moeder, een mambo, bij het maken en verkopen van vodou vlaggen. Barra werd op zijn dertiende geïnitieerd als vodou-priester, en later zou hij ook president worden van een Bizango- groep. Het materiaal voor zijn assemblages verzamelde Barra deels zelf, deels liet hij het naar zich toe brengen. Het bestond uit alle mogelijke (onderdelen van) poppen, plastic lovertjes, kralen, kruizen, vorken, lepels, borden, stukken stof, hoorns etc. Zowel wat kleur als samenstellende delen betreft passen Barra's beelden precies bij specifieke goden binnen de vodou, de lwa. Voor Barra was de creatie van een beeld verbonden met de wensen van de geestenwereld. Hij noemde zijn beelden 'kleine altaren'. <BR> <BR> Baron Samedi behoort tot een groep van aparte geestwezens of lwa, de zogenaamde Simbi en Gede. De Simbi zijn van Kongo- oorsprong. Deze geestwezens vormen een 'natie van slangen' , waarbij de slang als symbool van wijsheid en verborgen kracht geldt. De Simbi staan onder leiding van Gran Simba. De Gede zijn een familie van geestwezens die hun activiteiten centreren rond de wereld van de doden waarin zij zich bevinden. Als hoofd geldt Baron Samedi (Baron Zaterdag), gehuwd met Grand Brigitte. Gede zijn niet de zielen van overledenen, maar ambivalente geestwezens, die als laatste arriveren tijdens vodou-ceremonies. Tot de favoriete dracht behoort de smoking met bolhoed, rouwkleding en zwarte sluiers. Volgelingen dragen paarse en zwarte kleding. Gede omringen zich met attributen die met dood en het kerkhof geassocieerd worden.<BR> <BR> Beschrijving<BR> Assemblage vervaardigd uit diverse materialen. In het midden bevindt zich een schedel met opengesperde mond. Rechts van de schedel bevindt zich een pop met een kunststof gezicht en zwarte kunststof haren. Aan de bovenkant loopt de assemblage in een punt, waarbij in de punt een ster is verwerkt met daaronder een plaatje van een heilige. In de assemblage zijn verder allerhande kleine elementen verwerkt zoals kruisvormen, glimmende lovertjes, kleine flesjes, stukjes glanzende stof. De kleuren van het werk zijn voornamelijk paars en zwart.

Baron Samedi

Pierot Barra (1942- 1999) verkocht samen met zijn vrouw Marie Cassaise een mambo (priesteres) die hem assisteerde en zelf ook beelden maakt, zijn assemblages op de IJzermarkt in Port-au-Prince. Met de vodou iconografie was Barra van kind af aan bekend; hij begon als assistent van zijn moeder, een mambo, bij het maken en verkopen van vodou vlaggen. Barra werd op zijn dertiende geïnitieerd als vodou-priester, en later zou hij ook president worden van een Bizango- groep. Het materiaal voor zijn assemblages verzamelde Barra deels zelf, deels liet hij het naar zich toe brengen. Het bestond uit alle mogelijke (onderdelen van) poppen, plastic lovertjes, kralen, kruizen, vorken, lepels, borden, stukken stof, hoorns etc. Zowel wat kleur als samenstellende delen betreft passen Barra's beelden precies bij specifieke goden binnen de vodou, de lwa. Voor Barra was de creatie van een beeld verbonden met de wensen van de geestenwereld. Hij noemde zijn beelden 'kleine altaren'. <BR> <BR> Baron Samedi behoort tot een groep van aparte geestwezens of lwa, de zogenaamde Simbi en Gede. De Simbi zijn van Kongo- oorsprong. Deze geestwezens vormen een 'natie van slangen' , waarbij de slang als symbool van wijsheid en verborgen kracht geldt. De Simbi staan onder leiding van Gran Simba. De Gede zijn een familie van geestwezens die hun activiteiten centreren rond de wereld van de doden waarin zij zich bevinden. Als hoofd geldt Baron Samedi (Baron Zaterdag), gehuwd met Grand Brigitte. Gede zijn niet de zielen van overledenen, maar ambivalente geestwezens, die als laatste arriveren tijdens vodou-ceremonies. Tot de favoriete dracht behoort de smoking met bolhoed, rouwkleding en zwarte sluiers. Volgelingen dragen paarse en zwarte kleding. Gede omringen zich met attributen die met dood en het kerkhof geassocieerd worden.<BR> <BR> Beschrijving<BR> Assemblage vervaardigd uit diverse materialen. In het midden bevindt zich een schedel met opengesperde mond. Rechts van de schedel bevindt zich een pop met een kunststof gezicht en zwarte kunststof haren. Aan de bovenkant loopt de assemblage in een punt, waarbij in de punt een ster is verwerkt met daaronder een plaatje van een heilige. In de assemblage zijn verder allerhande kleine elementen verwerkt zoals kruisvormen, glimmende lovertjes, kleine flesjes, stukjes glanzende stof. De kleuren van het werk zijn voornamelijk paars en zwart.