Sin Titulo ( zonder titel)

De centrale figuur in deze voorstelling en de afgezonderde witte figuur zijn waarschijnlijk dezelfde persoon, waarbij de witte gestalte, van de beschouwer afgewend, het fysieke lichaam is en de donkere figuur in het midden met het kruisje op het voorhoofd, het etherische lichaam. Het gebeuren vindt plaats in een donkere, bijna diep aanvoelende ruimte. De twee figuren lijken in het water te staan of zijn met hun benen verzonken in een zachte ondergrond; ze hebben geen vaste grond onder de voeten hetgeen de indruk van een gewijde handeling versterkt. Daarnaast zou het water kunnen duiden op een gebeurtenis die zich op de grens van twee werelden voltrekt, op het punt waar de wereld van de zichtbare verschijnselen en het domein van het onbewuste elkaar ontmoeten. <BR> <BR> Het werk van Belkis Ayón getuigt van haar sterke verbondenheid met de geesteswereld. Ze schrikt er niet voor terug in haar werk taboes te doorbreken, zowel op het gebied van de geheime leer als op dat van de strijd tussen de seksen. De Abakua- cultus is voorbehouden aan mannen, maar Belkis slaagde erin om door te dringen tot de kern. De verdringing van het vrouwelijke door het mannelijke principe, van het matriarchaat door het patriarchaat speelt een rol in de Abakua-mythologie en Belkis integreerde dit onderwerp in haar thematiek. De boventoon in haar werk is echter toch de zoektocht naar het Geheim. Gedurende haar queeste waagt de heldin zich in een wereld van gemaskerden en geesteswezens, van tekens en visioenen, van dood en transformatie.<BR> <BR> Belkis Ayón ontwikkelde een eigen gemengde-druk-techniek, de collografia, waarmee zij een uitzonderlijke virtuositeit bereikte. Haar voorstellingen gaan over spirituele inwijdingen en geheimzinnige ontdekkingstochten in de geestenwereld. In het werk van Ayón is er sprake van een eenheid tussen onder- en bovenwereld.<BR> <BR> <BR> <BR> Beschrijving<BR> Voorstelling van een zestal figuren. Drie figuren hebben een vis-achtig uiterlijk en de voorstelling lijkt zich onder water dan wel gedeeltelijk in het water af te spelen. Rondom de centrale figuur cirkelen een viertal wezens waarvan drie met een visachtig uiterlijk. Het lijkt hier om een inwijding te gaan. Boven de centrale figuur bevindt zich een gemaskerde figuur met een witte staf in zijn handen. Rechts staat een afgezonderde, witte figuur met tal van geometrische tekens op het lichaam en de handen op de rug.

Sin Titulo ( zonder titel)

De centrale figuur in deze voorstelling en de afgezonderde witte figuur zijn waarschijnlijk dezelfde persoon, waarbij de witte gestalte, van de beschouwer afgewend, het fysieke lichaam is en de donkere figuur in het midden met het kruisje op het voorhoofd, het etherische lichaam. Het gebeuren vindt plaats in een donkere, bijna diep aanvoelende ruimte. De twee figuren lijken in het water te staan of zijn met hun benen verzonken in een zachte ondergrond; ze hebben geen vaste grond onder de voeten hetgeen de indruk van een gewijde handeling versterkt. Daarnaast zou het water kunnen duiden op een gebeurtenis die zich op de grens van twee werelden voltrekt, op het punt waar de wereld van de zichtbare verschijnselen en het domein van het onbewuste elkaar ontmoeten. <BR> <BR> Het werk van Belkis Ayón getuigt van haar sterke verbondenheid met de geesteswereld. Ze schrikt er niet voor terug in haar werk taboes te doorbreken, zowel op het gebied van de geheime leer als op dat van de strijd tussen de seksen. De Abakua- cultus is voorbehouden aan mannen, maar Belkis slaagde erin om door te dringen tot de kern. De verdringing van het vrouwelijke door het mannelijke principe, van het matriarchaat door het patriarchaat speelt een rol in de Abakua-mythologie en Belkis integreerde dit onderwerp in haar thematiek. De boventoon in haar werk is echter toch de zoektocht naar het Geheim. Gedurende haar queeste waagt de heldin zich in een wereld van gemaskerden en geesteswezens, van tekens en visioenen, van dood en transformatie.<BR> <BR> Belkis Ayón ontwikkelde een eigen gemengde-druk-techniek, de collografia, waarmee zij een uitzonderlijke virtuositeit bereikte. Haar voorstellingen gaan over spirituele inwijdingen en geheimzinnige ontdekkingstochten in de geestenwereld. In het werk van Ayón is er sprake van een eenheid tussen onder- en bovenwereld.<BR> <BR> <BR> <BR> Beschrijving<BR> Voorstelling van een zestal figuren. Drie figuren hebben een vis-achtig uiterlijk en de voorstelling lijkt zich onder water dan wel gedeeltelijk in het water af te spelen. Rondom de centrale figuur cirkelen een viertal wezens waarvan drie met een visachtig uiterlijk. Het lijkt hier om een inwijding te gaan. Boven de centrale figuur bevindt zich een gemaskerde figuur met een witte staf in zijn handen. Rechts staat een afgezonderde, witte figuur met tal van geometrische tekens op het lichaam en de handen op de rug.