Bosou

Ceremoniële voodoo vlaggen worden doorgaans vervaardigd door voodoo priesters en hun volgelingen. De vlaggen (drapo) zijn belangrijke liturgische objecten en worden opgehangen in voodoo heiligdommen en rondgedragen tijdens ceremonies. Ze dienen als intermediair tussen de mens en de goden. Om een 'vodou seremoni' te beginnen zijn twee 'drapo' nodig, behorend tot de 'Rada Lwa', zachtmoedige geestwezens en de 'Petro' of 'Petro Lwa', vurige geestwezens. Drapo worden gemaakt met lovertjes en/ of kralen. Ze symboliseren de gehele 'nanchon' ( de 'natie' of familie van 401 'Lwa' of 'Loa') <BR> De symbolen of vévé's (rituele 'tekeningen') op de vlaggen en de kleuren verwijzen naar de Loa of Lwa (goden/geestwezens) voor wie de vlag is vervaardigd. Bosou wordt voorgesteld als een stier en is een soort spirituele lijfwacht. Op deze drapo wordt hij gecombineerd met de 'Marassa Twa', een begrip dat verwijst naar tweelingen. Hier zien we drie hoofdjes als teken voor een drieling.. De tweeling ( en dus helemaal de drieling) neemt een speciale plaats in bij religies met een Afrikaanse oorsprong; tweelingen vormen een balans tussen de menselijke en de immateriële wereld. Bosou heeft een groene 'Dambala' slang als geslacht, een duidelijk teken van vruchtbaarheid.<BR> <BR> De slavernijgeschiedenis heeft tal van religies van Afrikaanse oorsprong doen ontstaan in Brazilië (Candomblé, Santeria) de Verenigde Staten (Santeria, Candomblé) en het Caribisch gebied (Voodoo, Santeria). De Afrikaanse slaven mochten hun eigen spirituele tradities niet uitoefenen omdat die als bedreigend werden ervaren. Door hun oorspronkelijke goden en geestwezens als het ware te vermommen als bijvoorbeeld katholieke heiligen slaagde men erin de eigen rituelen en geloofspraktijken min of meer geaccepteerd te krijgen. Op Haïti heeft de van oorsprong West-Afrikaanse religie Vodun zich in combinatie met christelijke religies en inheemse religies ontwikkeld tot Voodoo.<BR> <BR> Beschrijving<BR> Vlag, vervaardigd uit rood textiel, geheel bezet met lovers. Tegen een zilverkleurige achtergrond staat een grote, uit zwarte lovers bestaande figuur afgebeeld. Deze figuur heeft lange gekrulde benen en lange kronkelende armen. De armen lopen uit in een gezicht. Deze gezichten en het gezicht van de centrale figuur hebben rode ogen, neus en mond. De centrale figuur heeft driehoekige oren, die eveneens rood van kleur zijn. Op het hoofd heeft hij twee hoorns. Deze figuur heeft een groengekleurde, opstaande fallus en ook uit zijn schouders steken een tweetal fallussen, deze zijn zwart van kleur. De fallussen lijken op slangen. Ze hebben een rode bovenkant met een oog en een gevorkte tong. De centrale figuur is omgeven met een lijn bestaande uit groene lovers. Aan beide kanten van zijn romp en boven zijn hoofd, tussen de hoorns, bevinden zich goudgekleurde gezichten met witte ogen, zwarte neus en wenkbrauwen en een rode mond.<BR> Rondom de zilverkleurige achtergrond bevindt zich een blauwe band. Linksonder, in deze blauwe band, staat de tekst 'James. R.'

Bosou

Ceremoniële voodoo vlaggen worden doorgaans vervaardigd door voodoo priesters en hun volgelingen. De vlaggen (drapo) zijn belangrijke liturgische objecten en worden opgehangen in voodoo heiligdommen en rondgedragen tijdens ceremonies. Ze dienen als intermediair tussen de mens en de goden. Om een 'vodou seremoni' te beginnen zijn twee 'drapo' nodig, behorend tot de 'Rada Lwa', zachtmoedige geestwezens en de 'Petro' of 'Petro Lwa', vurige geestwezens. Drapo worden gemaakt met lovertjes en/ of kralen. Ze symboliseren de gehele 'nanchon' ( de 'natie' of familie van 401 'Lwa' of 'Loa') <BR> De symbolen of vévé's (rituele 'tekeningen') op de vlaggen en de kleuren verwijzen naar de Loa of Lwa (goden/geestwezens) voor wie de vlag is vervaardigd. Bosou wordt voorgesteld als een stier en is een soort spirituele lijfwacht. Op deze drapo wordt hij gecombineerd met de 'Marassa Twa', een begrip dat verwijst naar tweelingen. Hier zien we drie hoofdjes als teken voor een drieling.. De tweeling ( en dus helemaal de drieling) neemt een speciale plaats in bij religies met een Afrikaanse oorsprong; tweelingen vormen een balans tussen de menselijke en de immateriële wereld. Bosou heeft een groene 'Dambala' slang als geslacht, een duidelijk teken van vruchtbaarheid.<BR> <BR> De slavernijgeschiedenis heeft tal van religies van Afrikaanse oorsprong doen ontstaan in Brazilië (Candomblé, Santeria) de Verenigde Staten (Santeria, Candomblé) en het Caribisch gebied (Voodoo, Santeria). De Afrikaanse slaven mochten hun eigen spirituele tradities niet uitoefenen omdat die als bedreigend werden ervaren. Door hun oorspronkelijke goden en geestwezens als het ware te vermommen als bijvoorbeeld katholieke heiligen slaagde men erin de eigen rituelen en geloofspraktijken min of meer geaccepteerd te krijgen. Op Haïti heeft de van oorsprong West-Afrikaanse religie Vodun zich in combinatie met christelijke religies en inheemse religies ontwikkeld tot Voodoo.<BR> <BR> Beschrijving<BR> Vlag, vervaardigd uit rood textiel, geheel bezet met lovers. Tegen een zilverkleurige achtergrond staat een grote, uit zwarte lovers bestaande figuur afgebeeld. Deze figuur heeft lange gekrulde benen en lange kronkelende armen. De armen lopen uit in een gezicht. Deze gezichten en het gezicht van de centrale figuur hebben rode ogen, neus en mond. De centrale figuur heeft driehoekige oren, die eveneens rood van kleur zijn. Op het hoofd heeft hij twee hoorns. Deze figuur heeft een groengekleurde, opstaande fallus en ook uit zijn schouders steken een tweetal fallussen, deze zijn zwart van kleur. De fallussen lijken op slangen. Ze hebben een rode bovenkant met een oog en een gevorkte tong. De centrale figuur is omgeven met een lijn bestaande uit groene lovers. Aan beide kanten van zijn romp en boven zijn hoofd, tussen de hoorns, bevinden zich goudgekleurde gezichten met witte ogen, zwarte neus en wenkbrauwen en een rode mond.<BR> Rondom de zilverkleurige achtergrond bevindt zich een blauwe band. Linksonder, in deze blauwe band, staat de tekst 'James. R.'