Dambala

Ceremoniële voodoo vlaggen worden doorgaans vervaardigd door voodoo priesters en hun volgelingen. De vlaggen (drapo) zijn belangrijke liturgische objecten en worden opgehangen in voodoo heiligdommen en rondgedragen tijdens ceremonies. Ze dienen als intermediair tussen de mens en de goden. Om een 'vodou seremoni' te beginnen zijn twee 'drapo' nodig, behorend tot de 'Rada Lwa', zachtmoedige geestwezens en de 'Petro' of 'Petro Lwa', vurige geestwezens. Drapo worden gemaakt met lovertjes en/ of kralen. Ze symboliseren de gehele 'nanchon' ( de 'natie' of familie van 401 'Lwa' of 'Loa') <BR> De symbolen of vévé's (rituele 'tekeningen') op de vlaggen en de kleuren verwijzen naar de Loa of Lwa (goden/geestwezens) voor wie de vlag is vervaardigd. De slang in deze vlag verwijst naar Dambala (de regenboog-slangengod die de kosmos draagt en vereenzelvigd wordt met de katholieke heilige St. Patrick). Dambala wordt beschouwd als de meest heilige van de 'Lwa' en symboliseert wijsheid; zijn element is het water. Zijn vrouwelijke wederhelft is de regenboogslang 'Ayida Wédo'. Samen kunnen zij rijkdom en vruchtbaarheid geven. Bij hun koppen bevinden zich eieren. Eieren vormen de traditionele offers aan Dambala.<BR> <BR> Het hart en de kleur roze duiden gewoonlijk op Erzulie (godin van liefde, van rivieren, maar ook van hartstocht). Erzulie is in de oorspronkelijke West-Afrikaanse religie van de Yoruba de godin Oshun.<BR> <BR> De slavernijgeschiedenis heeft tal van religies van Afrikaanse oorsprong doen ontstaan in Brazilië (Candomblé, Santeria) de Verenigde Staten (Santeria, Candomblé) en het Caribisch gebied (Voodoo, Santeria). De Afrikaanse slaven mochten hun eigen spirituele tradities niet uitoefenen omdat die als bedreigend werden ervaren. Door hun oorspronkelijke goden en geestwezens als het ware te vermommen als bijvoorbeeld katholieke heiligen slaagde men erin de eigen rituelen en geloofspraktijken min of meer geaccepteerd te krijgen. Op Haïti heeft de van oorsprong West-Afrikaanse religie Vodun zich in combinatie met christelijke religies en inheemse religies ontwikkeld tot Voodoo.<BR> <BR> Beschrijving<BR> Vlag, vervaardigd uit textiel, geheel bezet met lovers. In het midden van de vlag is een groot hart afgebeeld. Rond het hart bevindt zich een rand bestaande uit goudkleurige lovers en een rand uit lichtgroene lovers. Het hart zelf is verdeeld in verschillende gekleurde vlakken bestaande uit rode, blauwe en gele lovers. Aan weerszijden van het hart zijn een tweetal zoömorfe figuren in de vorm van een groengekleurde slang afgebeeld. De linker slang draagt om zijn nek een roodgekleurd hart, de rechter slang draagt om zijn nek een roodgekleurd kruis. Beide slangen raken met hun tong een bolvormig object aan, wellicht een pot. Aan zowel de bovenzijde als de onderzijde van het hart bevindt zich een stervorm. Aan de onderrand van de vlag staat in kralen de naam 'Dambala'.

Dambala

Ceremoniële voodoo vlaggen worden doorgaans vervaardigd door voodoo priesters en hun volgelingen. De vlaggen (drapo) zijn belangrijke liturgische objecten en worden opgehangen in voodoo heiligdommen en rondgedragen tijdens ceremonies. Ze dienen als intermediair tussen de mens en de goden. Om een 'vodou seremoni' te beginnen zijn twee 'drapo' nodig, behorend tot de 'Rada Lwa', zachtmoedige geestwezens en de 'Petro' of 'Petro Lwa', vurige geestwezens. Drapo worden gemaakt met lovertjes en/ of kralen. Ze symboliseren de gehele 'nanchon' ( de 'natie' of familie van 401 'Lwa' of 'Loa') <BR> De symbolen of vévé's (rituele 'tekeningen') op de vlaggen en de kleuren verwijzen naar de Loa of Lwa (goden/geestwezens) voor wie de vlag is vervaardigd. De slang in deze vlag verwijst naar Dambala (de regenboog-slangengod die de kosmos draagt en vereenzelvigd wordt met de katholieke heilige St. Patrick). Dambala wordt beschouwd als de meest heilige van de 'Lwa' en symboliseert wijsheid; zijn element is het water. Zijn vrouwelijke wederhelft is de regenboogslang 'Ayida Wédo'. Samen kunnen zij rijkdom en vruchtbaarheid geven. Bij hun koppen bevinden zich eieren. Eieren vormen de traditionele offers aan Dambala.<BR> <BR> Het hart en de kleur roze duiden gewoonlijk op Erzulie (godin van liefde, van rivieren, maar ook van hartstocht). Erzulie is in de oorspronkelijke West-Afrikaanse religie van de Yoruba de godin Oshun.<BR> <BR> De slavernijgeschiedenis heeft tal van religies van Afrikaanse oorsprong doen ontstaan in Brazilië (Candomblé, Santeria) de Verenigde Staten (Santeria, Candomblé) en het Caribisch gebied (Voodoo, Santeria). De Afrikaanse slaven mochten hun eigen spirituele tradities niet uitoefenen omdat die als bedreigend werden ervaren. Door hun oorspronkelijke goden en geestwezens als het ware te vermommen als bijvoorbeeld katholieke heiligen slaagde men erin de eigen rituelen en geloofspraktijken min of meer geaccepteerd te krijgen. Op Haïti heeft de van oorsprong West-Afrikaanse religie Vodun zich in combinatie met christelijke religies en inheemse religies ontwikkeld tot Voodoo.<BR> <BR> Beschrijving<BR> Vlag, vervaardigd uit textiel, geheel bezet met lovers. In het midden van de vlag is een groot hart afgebeeld. Rond het hart bevindt zich een rand bestaande uit goudkleurige lovers en een rand uit lichtgroene lovers. Het hart zelf is verdeeld in verschillende gekleurde vlakken bestaande uit rode, blauwe en gele lovers. Aan weerszijden van het hart zijn een tweetal zoömorfe figuren in de vorm van een groengekleurde slang afgebeeld. De linker slang draagt om zijn nek een roodgekleurd hart, de rechter slang draagt om zijn nek een roodgekleurd kruis. Beide slangen raken met hun tong een bolvormig object aan, wellicht een pot. Aan zowel de bovenzijde als de onderzijde van het hart bevindt zich een stervorm. Aan de onderrand van de vlag staat in kralen de naam 'Dambala'.