Het Laatste Avondmaal

Frantz Zéphirin werd in 1968 geboren op Haiti en is autodidact. Hij behoort tot de meest interessante schilders van Haiti en laat zich onder andere inspireren door Leonardo da Vinci, Charles Darwin en het verdwenen continent Atlantis. Hij ontwikkelde een direct herkenbare eigen stijl: zijn doeken zijn volledig gevuld met en bewoond door mensen, dieren en Lwa, de goden/geestwezens in de Vodou-religie. Uiterst gedetailleerd met een volledige invulling van zowel figuren als omgeving, toont hij een door-en-door bezielde wereld, zinderend van energie. Op Zéphirins voorstelling van 'Het Laatste Avondmaal' komen we meer figuren tegen dan bij het onderwerp gebruikelijk is: achter Jezus met zijn discipelen staat een gezelschap geestwezens, op de grond krioelen een drietal demonen: Lucifer, Satan en Beëlzebub. De energieën van de Lwa zijn aangetrokken tot dit uiterste 'geladen' moment.<BR> Het schilderij is een prachtig voorbeeld van de versmelting van christelijke thematiek met een van oorsprong Afrikaanse spiritualiteit.<BR> <BR> De slavernijgeschiedenis heeft tal van religies van Afrikaanse oorsprong doen ontstaan in Brazilië (Candomblé, Santeria) de Verenigde Staten (Santeria, Candomblé) en het Caribisch gebied (Vodou, Santeria). De Afrikaanse slaven mochten hun eigen spirituele tradities niet uitoefenen omdat die als bedreigend werden ervaren. Door hun oorspronkelijke goden en geestwezens als het ware te vermommen als katholieke heiligen slaagde men erin de eigen rituelen en geloofspraktijken min of meer geaccepteerd te krijgen.<BR> <BR> Beschrijving<BR> Het laatste avondmaal toont verschillende figuren waaronder mensen, dieren en geesteswezens tegen een donkerblauwe golvende achtergrond. Rondom een tafel bevinden zich een dertiental figuren die op twee personen na allemaal zitten. De figuren eten brood en drinken wijn. In het midden van de tafel zit een figuur in een roze gewaad met in het voorhoofd een derde oog. Achter de tafel staan een tiental geestwezens, waarvan enkelen lijken op een dier en weer anderen slechts één oog hebben. Allen zijn gehuld in een soort cape bedekt met gouden glitters. Op de grond voor de tafel bevindt zich een wezen dat bestaat uit verschillende slangen en gehoornde dieren die met elkaar zijn verbonden.

Het Laatste Avondmaal

Frantz Zéphirin werd in 1968 geboren op Haiti en is autodidact. Hij behoort tot de meest interessante schilders van Haiti en laat zich onder andere inspireren door Leonardo da Vinci, Charles Darwin en het verdwenen continent Atlantis. Hij ontwikkelde een direct herkenbare eigen stijl: zijn doeken zijn volledig gevuld met en bewoond door mensen, dieren en Lwa, de goden/geestwezens in de Vodou-religie. Uiterst gedetailleerd met een volledige invulling van zowel figuren als omgeving, toont hij een door-en-door bezielde wereld, zinderend van energie. Op Zéphirins voorstelling van 'Het Laatste Avondmaal' komen we meer figuren tegen dan bij het onderwerp gebruikelijk is: achter Jezus met zijn discipelen staat een gezelschap geestwezens, op de grond krioelen een drietal demonen: Lucifer, Satan en Beëlzebub. De energieën van de Lwa zijn aangetrokken tot dit uiterste 'geladen' moment.<BR> Het schilderij is een prachtig voorbeeld van de versmelting van christelijke thematiek met een van oorsprong Afrikaanse spiritualiteit.<BR> <BR> De slavernijgeschiedenis heeft tal van religies van Afrikaanse oorsprong doen ontstaan in Brazilië (Candomblé, Santeria) de Verenigde Staten (Santeria, Candomblé) en het Caribisch gebied (Vodou, Santeria). De Afrikaanse slaven mochten hun eigen spirituele tradities niet uitoefenen omdat die als bedreigend werden ervaren. Door hun oorspronkelijke goden en geestwezens als het ware te vermommen als katholieke heiligen slaagde men erin de eigen rituelen en geloofspraktijken min of meer geaccepteerd te krijgen.<BR> <BR> Beschrijving<BR> Het laatste avondmaal toont verschillende figuren waaronder mensen, dieren en geesteswezens tegen een donkerblauwe golvende achtergrond. Rondom een tafel bevinden zich een dertiental figuren die op twee personen na allemaal zitten. De figuren eten brood en drinken wijn. In het midden van de tafel zit een figuur in een roze gewaad met in het voorhoofd een derde oog. Achter de tafel staan een tiental geestwezens, waarvan enkelen lijken op een dier en weer anderen slechts één oog hebben. Allen zijn gehuld in een soort cape bedekt met gouden glitters. Op de grond voor de tafel bevindt zich een wezen dat bestaat uit verschillende slangen en gehoornde dieren die met elkaar zijn verbonden.