'Horen, zien en zwijgen'.

Het werk van Belkis Ayón getuigt van haar sterke verbondenheid met de geesteswereld. Ze schrikt er niet voor terug in haar werk taboes te doorbreken, zowel op het gebied van de geheime leer als op dat van de strijd tussen de seksen. De Abakua- cultus is voorbehouden aan mannen, maar Belkis slaagde erin om door te dringen tot de kern. De verdringing van het vrouwelijke door het mannelijke principe, van het matriarchaat door het patriarchaat speelt een rol in de Abakua-mythologie en Belkis integreerde dit onderwerp in haar thematiek. De boventoon in haar werk is echter toch de zoektocht naar het Geheim. Gedurende haar queeste waagt de heldin zich in een wereld van gemaskerden en geesteswezens, van tekens en visioenen, van dood en transformatie.<BR> <BR> Belkis Ayón ontwikkelde een eigen gemengde-druk-techniek, de colografia, waarmee zij een uitzonderlijke virtuositeit bereikte. Haar voorstellingen gaan over spirituele inwijdingen en geheimzinnige ontdekkingstochten in de geestenwereld. In het werk van Ayón is er sprake van een eenheid tussen onder- en bovenwereld.<BR> <BR> Beschrijving<BR> De voorstelling laat twee antropomorfe figuren zien, één zwart en één wit. De zwarte figuur bovenin de voorstelling is mannelijk en zit in een 'kikvors' houding. Onderin de voorstelling staat de witte figuur, waarvan niet duidelijk te zien is welk geslacht. Deze figuur heeft drie paar armen, waarvan één paar op de rug, één paar opzij en één paar naar voren zijn gestoken. De witte figuur is bedekt met zwarte golfjes. De voorstelling is zwart- wit, op de achtergrond na, deze heeft een rood/bruine waas.

'Horen, zien en zwijgen'.

Het werk van Belkis Ayón getuigt van haar sterke verbondenheid met de geesteswereld. Ze schrikt er niet voor terug in haar werk taboes te doorbreken, zowel op het gebied van de geheime leer als op dat van de strijd tussen de seksen. De Abakua- cultus is voorbehouden aan mannen, maar Belkis slaagde erin om door te dringen tot de kern. De verdringing van het vrouwelijke door het mannelijke principe, van het matriarchaat door het patriarchaat speelt een rol in de Abakua-mythologie en Belkis integreerde dit onderwerp in haar thematiek. De boventoon in haar werk is echter toch de zoektocht naar het Geheim. Gedurende haar queeste waagt de heldin zich in een wereld van gemaskerden en geesteswezens, van tekens en visioenen, van dood en transformatie.<BR> <BR> Belkis Ayón ontwikkelde een eigen gemengde-druk-techniek, de colografia, waarmee zij een uitzonderlijke virtuositeit bereikte. Haar voorstellingen gaan over spirituele inwijdingen en geheimzinnige ontdekkingstochten in de geestenwereld. In het werk van Ayón is er sprake van een eenheid tussen onder- en bovenwereld.<BR> <BR> Beschrijving<BR> De voorstelling laat twee antropomorfe figuren zien, één zwart en één wit. De zwarte figuur bovenin de voorstelling is mannelijk en zit in een 'kikvors' houding. Onderin de voorstelling staat de witte figuur, waarvan niet duidelijk te zien is welk geslacht. Deze figuur heeft drie paar armen, waarvan één paar op de rug, één paar opzij en één paar naar voren zijn gestoken. De witte figuur is bedekt met zwarte golfjes. De voorstelling is zwart- wit, op de achtergrond na, deze heeft een rood/bruine waas.