Grafisch werk

Het werk van Belkis Ayón getuigt van haar sterke verbondenheid met de geesteswereld. Ze schrikt er niet voor terug in haar werk taboes te doorbreken, zowel op het gebied van de geheime leer als op dat van de strijd tussen de seksen. De Abakua- cultus is voorbehouden aan mannen, maar Belkis slaagde erin om door te dringen tot de kern. De verdringing van het vrouwelijke door het mannelijke principe, van het matriarchaat door het patriarchaat speelt een rol in de Abakua-mythologie en Belkis integreerde dit onderwerp in haar thematiek. De boventoon in haar werk is echter toch de zoektocht naar het Geheim. Gedurende haar queeste waagt de heldin zich in een wereld van gemaskerden en geesteswezens, van tekens en visioenen, van dood en transformatie.<BR> <BR> Belkis Ayón ontwikkelde een eigen gemengde-druk-techniek, de colografia, waarmee zij een uitzonderlijke virtuositeit bereikte. Haar voorstellingen gaan over spirituele inwijdingen en geheimzinnige ontdekkingstochten in de geestenwereld. In het werk van Ayón is er sprake van een eenheid tussen onder- en bovenwereld.<BR> <BR> Beschrijving<BR> De voorstelling toont drie antropomorfe figuren, van wie de middelste figuur gekruisigd is. De figuur links van de gekruisigde is zwart en kijkt op naar het kruis. De figuur rechts van de gekruisigde, is wit en huilt. Beiden hebben om hun hoofd een aureool.<BR> De hele voorstelling is in zwart- wit.

Grafisch werk

Het werk van Belkis Ayón getuigt van haar sterke verbondenheid met de geesteswereld. Ze schrikt er niet voor terug in haar werk taboes te doorbreken, zowel op het gebied van de geheime leer als op dat van de strijd tussen de seksen. De Abakua- cultus is voorbehouden aan mannen, maar Belkis slaagde erin om door te dringen tot de kern. De verdringing van het vrouwelijke door het mannelijke principe, van het matriarchaat door het patriarchaat speelt een rol in de Abakua-mythologie en Belkis integreerde dit onderwerp in haar thematiek. De boventoon in haar werk is echter toch de zoektocht naar het Geheim. Gedurende haar queeste waagt de heldin zich in een wereld van gemaskerden en geesteswezens, van tekens en visioenen, van dood en transformatie.<BR> <BR> Belkis Ayón ontwikkelde een eigen gemengde-druk-techniek, de colografia, waarmee zij een uitzonderlijke virtuositeit bereikte. Haar voorstellingen gaan over spirituele inwijdingen en geheimzinnige ontdekkingstochten in de geestenwereld. In het werk van Ayón is er sprake van een eenheid tussen onder- en bovenwereld.<BR> <BR> Beschrijving<BR> De voorstelling toont drie antropomorfe figuren, van wie de middelste figuur gekruisigd is. De figuur links van de gekruisigde is zwart en kijkt op naar het kruis. De figuur rechts van de gekruisigde, is wit en huilt. Beiden hebben om hun hoofd een aureool.<BR> De hele voorstelling is in zwart- wit.