El aliento del Leopardo

De achtergrond van waaruit Santiago Rodríguez Olazábal werkt is syncretisch. In zijn werk neemt de Yoruba-religie een centrale plaats in. De Afrikaanse diaspora heeft ervoor gezorgd dat elementen uit Afrikaanse religieuze tradities op diverse plaatsen in de wereld fuseerden met de daar bestaande religie. Uit die vermenging zijn nieuwe religies ontstaan waarvan de bekendste wellicht zijn Voodoo (Haiti), Winti (Suriname) en Santería (Cuba). Olazábal heeft een op westerse leest geschoeide academische opleiding gehad en is tevens Santería priester, en in zijn werk heeft hij beide kanten verenigd. In zijn werken is de mens steeds nauw verbonden met de geestelijke en animale wereld, zoals in dit grote werk op papier, waarop wordt uitgebeeld hoe de ziel van een stervende overgaat in een jachtluipaard.<BR> Olazabal toont met zijn werk het lijden en verlangen van de mens, maar maakt tevens duidelijk dat deze als zoeker weliswaar eenzaam kan zijn, maar niet alleen is; hij maakt deel uit van een bezield universum.<BR> Samen met Juan Francisco Elso, Marta Perez Bravo, José Bedia en Ricardo Brey behoort Olazábal tot de zogenaamde eerste generatie van beeldend kunstenaars die de Cubaanse Renaissance van de jaren 1980 in gang hebben gezet.<BR> <BR> <BR> <BR> <BR> Beschrijving<BR> De tekening laat een voorstelling zien van een dood antropomorf figuur wiens lichaam geheel bedekt is met witte kruisjes en rode banden. Hieroverheen staat een zoömorfe figuur in de vorm van een jachtluipaard gebogen. Het antropomorfe figuur lijkt langzaam in witte stippeltjes op te lossen en in het jachtluipaard over te gaan.

El aliento del Leopardo

De achtergrond van waaruit Santiago Rodríguez Olazábal werkt is syncretisch. In zijn werk neemt de Yoruba-religie een centrale plaats in. De Afrikaanse diaspora heeft ervoor gezorgd dat elementen uit Afrikaanse religieuze tradities op diverse plaatsen in de wereld fuseerden met de daar bestaande religie. Uit die vermenging zijn nieuwe religies ontstaan waarvan de bekendste wellicht zijn Voodoo (Haiti), Winti (Suriname) en Santería (Cuba). Olazábal heeft een op westerse leest geschoeide academische opleiding gehad en is tevens Santería priester, en in zijn werk heeft hij beide kanten verenigd. In zijn werken is de mens steeds nauw verbonden met de geestelijke en animale wereld, zoals in dit grote werk op papier, waarop wordt uitgebeeld hoe de ziel van een stervende overgaat in een jachtluipaard.<BR> Olazabal toont met zijn werk het lijden en verlangen van de mens, maar maakt tevens duidelijk dat deze als zoeker weliswaar eenzaam kan zijn, maar niet alleen is; hij maakt deel uit van een bezield universum.<BR> Samen met Juan Francisco Elso, Marta Perez Bravo, José Bedia en Ricardo Brey behoort Olazábal tot de zogenaamde eerste generatie van beeldend kunstenaars die de Cubaanse Renaissance van de jaren 1980 in gang hebben gezet.<BR> <BR> <BR> <BR> <BR> Beschrijving<BR> De tekening laat een voorstelling zien van een dood antropomorf figuur wiens lichaam geheel bedekt is met witte kruisjes en rode banden. Hieroverheen staat een zoömorfe figuur in de vorm van een jachtluipaard gebogen. Het antropomorfe figuur lijkt langzaam in witte stippeltjes op te lossen en in het jachtluipaard over te gaan.