The Ritualists

Twins Seven Seven kan gezien worden als de bekendste vertegenwoordiger van de Oshogbo- school. Hij werd geboren als Taiwo Olaniyi Salau in 1944 te Ogidi (Nigeria). Hij is een Ibadan prins; zijn overgrootvader was tussen 1895 en 1897 koning van Ibadan. Hij gaf zichzelf de naam Twins Seven Seven, omdat hij als enige overlevende overbleef van de zeven paar tweelingen die zijn moeder baarde. Tweelingen gelden bij de Yoruba als bijzonder, als brengers van rijkdom en geluk. Dat Twins Seven Seven als enige overbleef maakt hem ook tot een abiku, een kind van de geestenwereld, dat door de geesten wordt teruggeroepen, maar in zijn geval besloot te blijven. Verder werd hij geboren met een dichte verwarde bos haar, wat hem bestempelde als Dada, een reïncarnatie van Banyani, de oudste broer van Shango, de dondergod bij de Yoruba. Dit maakt dat Twins van begin af aan een kind van twee werelden was: de aardse, zichtbare wereld en de voor hem even reële wereld van de geesten. In zijn werk komen deze twee werelden samen en gaan in elkaar over. De artiest is vertrouwd met drie levensbeschouwingen: zijn grootmoeder was leider van de Imole-cultus, zijn moeder was een fanatiek christen en zijn vader was moslim.<BR> <BR> Twins kwam als danser voor een kruidendokter naar Oshogbo en maakte op die wijze reclame voor diens producten. Hij bleef in Oshogbo op uitnodiging van Ullie Beier die zich als docent, organisator en publicist inzette voor het culturele leven. In 1964 bezocht hij een workshop in de Mbari Mbayo club, die werd geleid door Georgina Beier en de Nederlandse graficus Ru van Rossum.<BR> <BR> Twins heeft veel gereisd, niet alleen in Europa, maar ook in Japan, de Verenigde Staten en Australië. Hij verwierf wereldfaam met zijn stilistisch onmiddellijk herkenbare werk: voorstellingen van dromen en mythen waarin mensen, goden en geestwezens in nauwe relatie tot elkaar staan. Er is geen scheiding tussen mens en natuur; het is een holistisch universum waarin het zichtbare en het (voor de meeste mensen) onzichtbare in harmonie naast elkaar bestaat.<BR> <BR> Beschrijving<BR> Op het schilderij staat aan de bovenkant een figuur afgebeeld dat in de ene hand een groot mes vasthoudt en in de andere hand een zoömorf figuur met hoorns. Aan de linkerzijde van deze figuur zit een vrouwelijke antropomorfe figuur met een mand op het hoofd en een zoömorf figuur op schoot. Bij de rechtervoet van de figuur bevinden zich een drietal kleinere antropomorfe figuren die alle drie een witte pot in de handen houden. De onderste helft van het schilderij is gevuld met antropomorfe figuren waarvan enkelen gehuld in wat lijkt op een Egungun kostuum.

The Ritualists

Twins Seven Seven kan gezien worden als de bekendste vertegenwoordiger van de Oshogbo- school. Hij werd geboren als Taiwo Olaniyi Salau in 1944 te Ogidi (Nigeria). Hij is een Ibadan prins; zijn overgrootvader was tussen 1895 en 1897 koning van Ibadan. Hij gaf zichzelf de naam Twins Seven Seven, omdat hij als enige overlevende overbleef van de zeven paar tweelingen die zijn moeder baarde. Tweelingen gelden bij de Yoruba als bijzonder, als brengers van rijkdom en geluk. Dat Twins Seven Seven als enige overbleef maakt hem ook tot een abiku, een kind van de geestenwereld, dat door de geesten wordt teruggeroepen, maar in zijn geval besloot te blijven. Verder werd hij geboren met een dichte verwarde bos haar, wat hem bestempelde als Dada, een reïncarnatie van Banyani, de oudste broer van Shango, de dondergod bij de Yoruba. Dit maakt dat Twins van begin af aan een kind van twee werelden was: de aardse, zichtbare wereld en de voor hem even reële wereld van de geesten. In zijn werk komen deze twee werelden samen en gaan in elkaar over. De artiest is vertrouwd met drie levensbeschouwingen: zijn grootmoeder was leider van de Imole-cultus, zijn moeder was een fanatiek christen en zijn vader was moslim.<BR> <BR> Twins kwam als danser voor een kruidendokter naar Oshogbo en maakte op die wijze reclame voor diens producten. Hij bleef in Oshogbo op uitnodiging van Ullie Beier die zich als docent, organisator en publicist inzette voor het culturele leven. In 1964 bezocht hij een workshop in de Mbari Mbayo club, die werd geleid door Georgina Beier en de Nederlandse graficus Ru van Rossum.<BR> <BR> Twins heeft veel gereisd, niet alleen in Europa, maar ook in Japan, de Verenigde Staten en Australië. Hij verwierf wereldfaam met zijn stilistisch onmiddellijk herkenbare werk: voorstellingen van dromen en mythen waarin mensen, goden en geestwezens in nauwe relatie tot elkaar staan. Er is geen scheiding tussen mens en natuur; het is een holistisch universum waarin het zichtbare en het (voor de meeste mensen) onzichtbare in harmonie naast elkaar bestaat.<BR> <BR> Beschrijving<BR> Op het schilderij staat aan de bovenkant een figuur afgebeeld dat in de ene hand een groot mes vasthoudt en in de andere hand een zoömorf figuur met hoorns. Aan de linkerzijde van deze figuur zit een vrouwelijke antropomorfe figuur met een mand op het hoofd en een zoömorf figuur op schoot. Bij de rechtervoet van de figuur bevinden zich een drietal kleinere antropomorfe figuren die alle drie een witte pot in de handen houden. De onderste helft van het schilderij is gevuld met antropomorfe figuren waarvan enkelen gehuld in wat lijkt op een Egungun kostuum.