Fanemboha

Deze wierrookhouder werd gebruikt in het Tromba ritueel. Het Trombaritueel wordt uitgevoerd bij een vorm van bezetenheid waarbij de Ombiasy (traditioneel genezer) kan vaststellen door welke voorouder de bezetenheid teweeg is gebracht. De tromba is namelijk een manifestatie van een gezaghebbend voorouder in het heden. Mensen die tromba hebben raken meestal bezeten door een voormalig heerser in het gebied waar ze wonen. De Madargasken menen dat overleden koningen en prinsen zich met het heden blijven bemoeien door af en toe bezit te nemen van de geest van iemand. De tromba wordt als een positief fenomeen beschouwd. Bij de Tromba maakt niet alleen een gewaardeerde adellijke voorouder zijn opwachting, maar deze voorouder verleent de bezetenen bovendien genezende krachten. Wanneer iemand bezeten raakt, maakt hij of zij bewegingen die de mensen menen te herkennen als die van de voormalige koning of prins die zich via hem/haar manifesteert. Andere mensen hebben veel ontzag voor diegenen die de tromba hebben, omdat zij elke openbaring van de voorouders met gevoelens van tegelijkertijd respect en vrees gadeslaan. Deze constatering verklaart mogelijk waarom vaak vrouwen uit families die laag op de sociale ladder staan een tromba krijgen; het lijkt voor hen een mogelijkheid om een gerespecteerde plaats in de samenleving op te eisen. Een tromba uit zich meestal herhaaldelijk en wordt niet door de ombiasy behandeld met als doel de bezetenheid te verdrijven. De bezetenheid die gemiddeld één dag duurt, maakt namelijk positieve krachten vrij waarop vooral een beroep wordt gedaan door vrouwen die zwanger willen raken. De ombiasy voert echter wel een uitgebreid ritueel uit wanneer de tromba zich kenbaar maakt. Zodra hij heeft geconstateerd om welke voorouder het gaat, brengt hij met witte aarde een symbolisch kenmerk op het voorhoofd van de bezetene aan. Dit teken verwijst naar de betreffende voorouder. Vervolgens dient degene met de tromba zich in een rode doek (Lamba) te hullen. De kleur rood (Mena) representeert de voorouders, adellijkheid, macht en vruchtbaarheid. Daarna brengt de ombiasy een offer aan de voorouders. Voor dit offer mengt hij water met rum waarin hij een zilveren munt of ander zilveren voorwerp legt. Dit mengsel wordt in de voorouderlijke oosthoek van de hut van de bezetene gesprenkeld. Er wordt een zeboe geofferd en muzikanten spelen opzwepende muziek die de bezetene in trance doet geraken en laat dansen, waarbij hij/zij de aanwezigen raakt om hen zo met voorouderlijke kracht te bevruchten.<BR> <BR> Beschrijving<BR> Uit aardewerk vervaardigde wierookhouder. De wierookhouder staat op een ronde voet en heeft een ondiep bakje aan de bovenzijde. Tussen de bovenzijde en de voet is een klein handvat aangebracht. Van de voet is een stukje afgebroken. Bij de wierookhouder zit een plastic zakje met daarin wierook.

Fanemboha

Deze wierrookhouder werd gebruikt in het Tromba ritueel. Het Trombaritueel wordt uitgevoerd bij een vorm van bezetenheid waarbij de Ombiasy (traditioneel genezer) kan vaststellen door welke voorouder de bezetenheid teweeg is gebracht. De tromba is namelijk een manifestatie van een gezaghebbend voorouder in het heden. Mensen die tromba hebben raken meestal bezeten door een voormalig heerser in het gebied waar ze wonen. De Madargasken menen dat overleden koningen en prinsen zich met het heden blijven bemoeien door af en toe bezit te nemen van de geest van iemand. De tromba wordt als een positief fenomeen beschouwd. Bij de Tromba maakt niet alleen een gewaardeerde adellijke voorouder zijn opwachting, maar deze voorouder verleent de bezetenen bovendien genezende krachten. Wanneer iemand bezeten raakt, maakt hij of zij bewegingen die de mensen menen te herkennen als die van de voormalige koning of prins die zich via hem/haar manifesteert. Andere mensen hebben veel ontzag voor diegenen die de tromba hebben, omdat zij elke openbaring van de voorouders met gevoelens van tegelijkertijd respect en vrees gadeslaan. Deze constatering verklaart mogelijk waarom vaak vrouwen uit families die laag op de sociale ladder staan een tromba krijgen; het lijkt voor hen een mogelijkheid om een gerespecteerde plaats in de samenleving op te eisen. Een tromba uit zich meestal herhaaldelijk en wordt niet door de ombiasy behandeld met als doel de bezetenheid te verdrijven. De bezetenheid die gemiddeld één dag duurt, maakt namelijk positieve krachten vrij waarop vooral een beroep wordt gedaan door vrouwen die zwanger willen raken. De ombiasy voert echter wel een uitgebreid ritueel uit wanneer de tromba zich kenbaar maakt. Zodra hij heeft geconstateerd om welke voorouder het gaat, brengt hij met witte aarde een symbolisch kenmerk op het voorhoofd van de bezetene aan. Dit teken verwijst naar de betreffende voorouder. Vervolgens dient degene met de tromba zich in een rode doek (Lamba) te hullen. De kleur rood (Mena) representeert de voorouders, adellijkheid, macht en vruchtbaarheid. Daarna brengt de ombiasy een offer aan de voorouders. Voor dit offer mengt hij water met rum waarin hij een zilveren munt of ander zilveren voorwerp legt. Dit mengsel wordt in de voorouderlijke oosthoek van de hut van de bezetene gesprenkeld. Er wordt een zeboe geofferd en muzikanten spelen opzwepende muziek die de bezetene in trance doet geraken en laat dansen, waarbij hij/zij de aanwezigen raakt om hen zo met voorouderlijke kracht te bevruchten.<BR> <BR> Beschrijving<BR> Uit aardewerk vervaardigde wierookhouder. De wierookhouder staat op een ronde voet en heeft een ondiep bakje aan de bovenzijde. Tussen de bovenzijde en de voet is een klein handvat aangebracht. Van de voet is een stukje afgebroken. Bij de wierookhouder zit een plastic zakje met daarin wierook.