Gugu

De spleettrom behoort tot de instrumenten van het civiele en politieke leven. Naast de spleetrommel waren ook de dubbele klok, de harp en de xylofoon verbonden met de macht en het prestige van de koning. Hierbij spraken de spleettrommel en de dubbele klok voornamelijk de taal van het gezag en de harp en de xylofoon leverden vaak kritiek op alles wat er in het rijk gebeurde. De civiele instrumenten zijn volgens eenzelfde principe ontworpen en hebben gemeen dat elk van hen een 'tweeling' vormt.<BR> Het tweelingprincipe zit hem hierin dat de gugu ongelijkmatig is uitgehold, waardoor de wanden, ook wel de lippen genaamd, twee verschillende tonen voortbrengen. In de literatuur is er sprake van een vrouwelijke en een mannelijke wand en toon. De tonen komen overeen met de hoge en lage toon van de Zande-Nzakaratalen. Geoefende spelers konden op die manier belangrijke gebeurtenissen aankondigen.<BR> <BR> Grote gugu's worden door twee muzikanten bespeeld, waarvan er eentje op de trommel zit en de klank moduleert door met een been de spleet gedeeltelijk de bedekken. De klank wordt geproduceerd door op de zijkanten te slaan met twee korte drumsticks. Hoewel dit instrument onontbeerlijk is in elke dans, bracht het oorspronkelijk voornamelijk boodschappen over- vandaar de naam seintrommel of 'talking drum'- en was het een symbool van politiek en religieus gezag.<BR> Hoe groter de trommel, des te verder draagt de boodschap en des te belangrijker de stem uit wier naam hij spreekt.<BR> <BR> Vandaag wordt de gugu nog gebruikt door hoofmannen en missionarissen om mensen bij elkaar te roepen.<BR> <BR> Beschrijving<BR> Spleetrommel op vier poten. De trommel is van onder vlak en van boven convex, en heeft doorgaans een zoömorf uiterlijk. Hier zijn de kop en de staart zeer schematisch weergegeven. Het geheel is uit een stuk hout gesneden. Bovenaan is over de hele lengte een spleet waarlangs bij het vervaardigen de binnenkant van de trommel wordt uitgehold.

Gugu

De spleettrom behoort tot de instrumenten van het civiele en politieke leven. Naast de spleetrommel waren ook de dubbele klok, de harp en de xylofoon verbonden met de macht en het prestige van de koning. Hierbij spraken de spleettrommel en de dubbele klok voornamelijk de taal van het gezag en de harp en de xylofoon leverden vaak kritiek op alles wat er in het rijk gebeurde. De civiele instrumenten zijn volgens eenzelfde principe ontworpen en hebben gemeen dat elk van hen een 'tweeling' vormt.<BR> Het tweelingprincipe zit hem hierin dat de gugu ongelijkmatig is uitgehold, waardoor de wanden, ook wel de lippen genaamd, twee verschillende tonen voortbrengen. In de literatuur is er sprake van een vrouwelijke en een mannelijke wand en toon. De tonen komen overeen met de hoge en lage toon van de Zande-Nzakaratalen. Geoefende spelers konden op die manier belangrijke gebeurtenissen aankondigen.<BR> <BR> Grote gugu's worden door twee muzikanten bespeeld, waarvan er eentje op de trommel zit en de klank moduleert door met een been de spleet gedeeltelijk de bedekken. De klank wordt geproduceerd door op de zijkanten te slaan met twee korte drumsticks. Hoewel dit instrument onontbeerlijk is in elke dans, bracht het oorspronkelijk voornamelijk boodschappen over- vandaar de naam seintrommel of 'talking drum'- en was het een symbool van politiek en religieus gezag.<BR> Hoe groter de trommel, des te verder draagt de boodschap en des te belangrijker de stem uit wier naam hij spreekt.<BR> <BR> Vandaag wordt de gugu nog gebruikt door hoofmannen en missionarissen om mensen bij elkaar te roepen.<BR> <BR> Beschrijving<BR> Spleetrommel op vier poten. De trommel is van onder vlak en van boven convex, en heeft doorgaans een zoömorf uiterlijk. Hier zijn de kop en de staart zeer schematisch weergegeven. Het geheel is uit een stuk hout gesneden. Bovenaan is over de hele lengte een spleet waarlangs bij het vervaardigen de binnenkant van de trommel wordt uitgehold.