Spreekwoordenvlag

De symbolen op de vlag hebben de volgende betekenis:<BR> Haan: Als je mens was, zou je dan sporen aan je poten hebben? (Het komt altijd uit wat je bent).<BR> Muren: De vierkante muur kan omgedraaid worden, de puntmuur niet. (Gewoon volk is gemakkelijk vervangbaar, het clanhoofd niet). De Villi huizen hebben elk twee van deze puntmuren, waarop het dak rust. Na enige jaren zijn de muren van onder verrot. Men draait dan de muren, van palmbladnerf en bladeren, gewoon om. Dit kan echter alleen bij de vierkante muren.<BR> Krachtobject Mbondefula: Als Matenda de mbondefula gezien had, was Mamuba nooit platgebrand. (Noodlot). Tijdens een ruzie branden inwoners van Matenda het dorpje Mamuba plat, net gedurende de tijd dat Mamuba-ers met dit krachtobject op weg waren gegaan om vrede te sluiten.<BR> Vader en kind: Kind: Kijk, vader, de Makone-vlakte.<BR> Vader: Ik heb je juist op mijn schouder genomen om je die te laten zien. (Respect voor ouderlingen en hoofden).<BR> Tweebel: Ieder heeft oren om te horen. (Luister naar het woord van hoofdman en medicijnman).<BR> Slang en kalebas: Als er een slang in de kalebas gekropen is, zegt de één: Sla de kalebas kapot, en een ander: wacht tot de slang er uit is en sla dan. De eigenaar heeft evenwel het laatste woord. (Ieder kan zijn mening geven, maar het clanhoofd beslist).<BR> Vogel en opgerolde duizendpoot: Het sepelele- vogeltje wil spelen met de duizendpoot, maar deze heeft zich opgerold omdat hij het gelag zou moeten betalen. (Met grote heren is het slecht kersen eten).<BR> Hoofd en schouders: Van alle ledematen richt het hoofd zich het eerst 's morgens op van bed'. (Macht en waardigheid van clanhoofd en ouderlingen).<BR> Aap met rode staart: ik ben helemaal geen aap, maar hoe kom je dan aan die staart? (Ben je hoofd, gedraag je dan ook als zodanig).<BR> <BR> Beschrijving<BR> Witte vlag waarop verschillende rood- en zwartkleurige abstracte, antropomorfe en zoömorfe symbolen zijn genaaid.

Spreekwoordenvlag

De symbolen op de vlag hebben de volgende betekenis:<BR> Haan: Als je mens was, zou je dan sporen aan je poten hebben? (Het komt altijd uit wat je bent).<BR> Muren: De vierkante muur kan omgedraaid worden, de puntmuur niet. (Gewoon volk is gemakkelijk vervangbaar, het clanhoofd niet). De Villi huizen hebben elk twee van deze puntmuren, waarop het dak rust. Na enige jaren zijn de muren van onder verrot. Men draait dan de muren, van palmbladnerf en bladeren, gewoon om. Dit kan echter alleen bij de vierkante muren.<BR> Krachtobject Mbondefula: Als Matenda de mbondefula gezien had, was Mamuba nooit platgebrand. (Noodlot). Tijdens een ruzie branden inwoners van Matenda het dorpje Mamuba plat, net gedurende de tijd dat Mamuba-ers met dit krachtobject op weg waren gegaan om vrede te sluiten.<BR> Vader en kind: Kind: Kijk, vader, de Makone-vlakte.<BR> Vader: Ik heb je juist op mijn schouder genomen om je die te laten zien. (Respect voor ouderlingen en hoofden).<BR> Tweebel: Ieder heeft oren om te horen. (Luister naar het woord van hoofdman en medicijnman).<BR> Slang en kalebas: Als er een slang in de kalebas gekropen is, zegt de één: Sla de kalebas kapot, en een ander: wacht tot de slang er uit is en sla dan. De eigenaar heeft evenwel het laatste woord. (Ieder kan zijn mening geven, maar het clanhoofd beslist).<BR> Vogel en opgerolde duizendpoot: Het sepelele- vogeltje wil spelen met de duizendpoot, maar deze heeft zich opgerold omdat hij het gelag zou moeten betalen. (Met grote heren is het slecht kersen eten).<BR> Hoofd en schouders: Van alle ledematen richt het hoofd zich het eerst 's morgens op van bed'. (Macht en waardigheid van clanhoofd en ouderlingen).<BR> Aap met rode staart: ik ben helemaal geen aap, maar hoe kom je dan aan die staart? (Ben je hoofd, gedraag je dan ook als zodanig).<BR> <BR> Beschrijving<BR> Witte vlag waarop verschillende rood- en zwartkleurige abstracte, antropomorfe en zoömorfe symbolen zijn genaaid.