Ruiterbeeld

Deze ruiter stelt een mbatsav of 'bezitter van tsav' voor. Tsav is moeilijk te vertalen en betekent zoveel als 'mystieke kracht' (een neutraal vermogen dat voor zowel goede als kwaadaardige doeleinden kan worden aangewend). Oudere mannen, verantwoordelijk voor het welzijn van de gemeenschap, zijn mbatsav. Van hen wordt gezegd dat ze 's nachts bijeenkomen om de krachten ter bescherming van de gemeenschap te herstellen, maar ook voor kannibalistische festijnen. Het bezit van veel tsav wordt dus dubbelzinnig beoordeeld.<BR> <BR> Emblemen van de mbatsav zijn het 'nachtpaard', waarmee ze zich naar hun rituele bijeenkomsten begeven, en nachtvogels (vooral uilen) die rond hun hoofd zitten. <BR> <BR> Het is niet bekend of het verschil tussen de handen van dit beeld een betekenis heeft.<BR> <BR> <BR> <BR> Beschrijving<BR> Antropomorf mannelijk figuur gezeten op een zoömorfe figuur met korte pootjes. Het manfiguur heeft op het hoofd een horizontale krans van stokjes met aan het uiteinde een al of niet beschadigd vogeltje (een drietal vogels maakt deel uit van het hoofddeksel van de ruiter, de andere zitten vast aan de stokjes die in een krans op het hoofd zijn gespijkerd). Middenin drie verticale vogeltjes op stokjes, dit alles op een plat, rond stuk hout. Het gezicht heeft een platte, ronde neus, doorlopende wenkbrauwen en grote oren. Het figuur zit rechtop het dierfiguur, iets gebogen knieën. Het dier heeft korte, gebogen pootjes, de bovenkant is plat, brede waarschijnlijk afgebroken staart. Lange nek. Brede kop met een platte snuit en grote oren. Het geheel staat op een rechthoekig voetje. Opvallend is het verschil tussen de handen: de rechterhand is zeer realistisch gesneden, de linkerhand vertoont geen enkel detail. Oppervlak vertoont roestbruine en witte vlekken.

Ruiterbeeld

Deze ruiter stelt een mbatsav of 'bezitter van tsav' voor. Tsav is moeilijk te vertalen en betekent zoveel als 'mystieke kracht' (een neutraal vermogen dat voor zowel goede als kwaadaardige doeleinden kan worden aangewend). Oudere mannen, verantwoordelijk voor het welzijn van de gemeenschap, zijn mbatsav. Van hen wordt gezegd dat ze 's nachts bijeenkomen om de krachten ter bescherming van de gemeenschap te herstellen, maar ook voor kannibalistische festijnen. Het bezit van veel tsav wordt dus dubbelzinnig beoordeeld.<BR> <BR> Emblemen van de mbatsav zijn het 'nachtpaard', waarmee ze zich naar hun rituele bijeenkomsten begeven, en nachtvogels (vooral uilen) die rond hun hoofd zitten. <BR> <BR> Het is niet bekend of het verschil tussen de handen van dit beeld een betekenis heeft.<BR> <BR> <BR> <BR> Beschrijving<BR> Antropomorf mannelijk figuur gezeten op een zoömorfe figuur met korte pootjes. Het manfiguur heeft op het hoofd een horizontale krans van stokjes met aan het uiteinde een al of niet beschadigd vogeltje (een drietal vogels maakt deel uit van het hoofddeksel van de ruiter, de andere zitten vast aan de stokjes die in een krans op het hoofd zijn gespijkerd). Middenin drie verticale vogeltjes op stokjes, dit alles op een plat, rond stuk hout. Het gezicht heeft een platte, ronde neus, doorlopende wenkbrauwen en grote oren. Het figuur zit rechtop het dierfiguur, iets gebogen knieën. Het dier heeft korte, gebogen pootjes, de bovenkant is plat, brede waarschijnlijk afgebroken staart. Lange nek. Brede kop met een platte snuit en grote oren. Het geheel staat op een rechthoekig voetje. Opvallend is het verschil tussen de handen: de rechterhand is zeer realistisch gesneden, de linkerhand vertoont geen enkel detail. Oppervlak vertoont roestbruine en witte vlekken.