Zittende vrouw

Vervaardiger: Bernard Matemera.<BR> De geschiedenis van de moderne beeldhouwkunst in Zimbabwe begint met Frank McEwen en Tom Blomefield.<BR> De Zuid- Afrikaan van Ierse afkomst Tom Blomefield geldt als de stichter van Tengenenge. Na de onafhankelijkheid van Rhodesië uitgeroepen door Ian Smith in 1965 zag hij zich genoodzaakt zijn tabaksplantage te verkopen. Hij pachtte een stuk land met de naam Tengenenge (begin van het begin) dat rijk was aan serpentijnsteen en zette zijn vroegere personeel aan om te beeldhouwen. Tengenenge zou zich ontwikkelen tot artistieke commune waar verschillende kunstenaars voor langere dan wel kortere periodes werkten. McEwen was vervolgens de man die de beelden via het Museum voor Moderne Kunst op de markt bracht. Inmiddels zijn de Zimbabwaanse steensculpturen bij een breed publiek bekend. Het commerciële succes heeft echter ook geresulteerd in de zogenaamde 'airport art', beelden van inferieure kwaliteit.<BR> Bernard Matemera kan gezien worden als de beroemste beeldhouwer van Zimbabwe en een van de eerste kunstenaars van Tengenenge. Kenmerkend voor zijn sltijl zijn bolle vormen, welgevulde lichamen, geaccentueerde vingers of tenen en uitpuilende ogen. Hij celebreert seksualiteit en voortplanting.<BR> <BR> Beschrijving<BR> Een antropomorfe figuur met groot hoofd, uitpuilende ogen en lippen. De vingers en de tenen zijn grof en dik weergegeven en het figuur heeft een geprononceerde navel.

Zittende vrouw

Vervaardiger: Bernard Matemera.<BR> De geschiedenis van de moderne beeldhouwkunst in Zimbabwe begint met Frank McEwen en Tom Blomefield.<BR> De Zuid- Afrikaan van Ierse afkomst Tom Blomefield geldt als de stichter van Tengenenge. Na de onafhankelijkheid van Rhodesië uitgeroepen door Ian Smith in 1965 zag hij zich genoodzaakt zijn tabaksplantage te verkopen. Hij pachtte een stuk land met de naam Tengenenge (begin van het begin) dat rijk was aan serpentijnsteen en zette zijn vroegere personeel aan om te beeldhouwen. Tengenenge zou zich ontwikkelen tot artistieke commune waar verschillende kunstenaars voor langere dan wel kortere periodes werkten. McEwen was vervolgens de man die de beelden via het Museum voor Moderne Kunst op de markt bracht. Inmiddels zijn de Zimbabwaanse steensculpturen bij een breed publiek bekend. Het commerciële succes heeft echter ook geresulteerd in de zogenaamde 'airport art', beelden van inferieure kwaliteit.<BR> Bernard Matemera kan gezien worden als de beroemste beeldhouwer van Zimbabwe en een van de eerste kunstenaars van Tengenenge. Kenmerkend voor zijn sltijl zijn bolle vormen, welgevulde lichamen, geaccentueerde vingers of tenen en uitpuilende ogen. Hij celebreert seksualiteit en voortplanting.<BR> <BR> Beschrijving<BR> Een antropomorfe figuur met groot hoofd, uitpuilende ogen en lippen. De vingers en de tenen zijn grof en dik weergegeven en het figuur heeft een geprononceerde navel.