Afrikaanse Genesis

Vervaardiger: Bernard Takawira.<BR> De geschiedenis van de moderne beeldhouwkunst in Zimbabwe begint met Frank McEwen en Tom Blomefield.<BR> De Zuid- Afrikaan van Ierse afkomst Tom Blomefield geldt als de stichter van Tengenenge. Na de onafhankelijkheid van Rhodesië uitgeroepen door Ian Smith in 1965 zag hij zich genoodzaakt zijn tabaksplantage te verkopen. Hij pachtte een stuk land met de naam Tengenenge (begin van het begin) dat rijk was aan serpentijnsteen en zette zijn vroegere personeel aan om te beeldhouwen. Tengenenge zou zich ontwikkelen tot artistieke commune waar verschillende kunstenaars voor langere dan wel kortere periodes werkten. McEwen was vervolgens de man die de beelden via het Museum voor Moderne Kunst op de markt bracht. Inmiddels zijn de Zimbabwaanse steensculpturen bij een breed publiek bekend. Het commerciële succes heeft echter ook geresulteerd in de zogenaamde 'airport art', beelden van inferieure kwaliteit.<BR> Bernard Takawira's onderwerpen worden gedeeltelijk bepaald door de vorm van de steen, maar eveneens door zijn verbondenheid met het verleden en de tradities van zijn volk. Hij geeft veel oude spreekwoorden weer in zijn beelden, maar ook de ontwikkelingen in de samenleving hebben zijn werk beinvloed. Een andere ontwikkeling die plaatsvond werd zichtbaar in een geheel nieuwe wijze van steen behandeling. Takawira begon grotere stukken steen te bewerken, hakte hen dieper open, doorboorde de steen en wisselde ruwe en gladde oppervlakten met elkaar af. Op deze wijze bleek hij in staat de aandacht sterk op het centrale motief of thema te vestigen. De steen spreekt nog meer tot de verbeelding van de toeschouwer dan daarvoor. Hij tart elk stereotiep beeld dat er van de ongeletterde beeldhouwers in Zimbabwe bestaat: hij heeft wel een opleiding gehad en is internationaal georiënteerd. Hij pleit voor een breuk met de traditie gebonden opvattingen. Zijn werk beschouwen als kunstnijverheid vindt hij een uiting van puur kolonialisme.<BR> De vorm van dit sculptuur is die van het werelddeel Afrika, in de bovenzijde is een gat aangebracht. Wanneer dat gat naar een geest of ziel verwijst, dan zou deze als 'anima mundi', als wereldziel geïnterpreteerd kunnen worden. De steen vertelt een scheppingsverhaal dat in Afrika begint: Takawira herinnert aan de betekenis van Afrika als bakermat van de mensheid.<BR> <BR> <BR> Beschrijving<BR> Abstract vormgegeven sculptuur. Voorstellend de landkaart van Afrika met bovenin een gat.

Afrikaanse Genesis

Vervaardiger: Bernard Takawira.<BR> De geschiedenis van de moderne beeldhouwkunst in Zimbabwe begint met Frank McEwen en Tom Blomefield.<BR> De Zuid- Afrikaan van Ierse afkomst Tom Blomefield geldt als de stichter van Tengenenge. Na de onafhankelijkheid van Rhodesië uitgeroepen door Ian Smith in 1965 zag hij zich genoodzaakt zijn tabaksplantage te verkopen. Hij pachtte een stuk land met de naam Tengenenge (begin van het begin) dat rijk was aan serpentijnsteen en zette zijn vroegere personeel aan om te beeldhouwen. Tengenenge zou zich ontwikkelen tot artistieke commune waar verschillende kunstenaars voor langere dan wel kortere periodes werkten. McEwen was vervolgens de man die de beelden via het Museum voor Moderne Kunst op de markt bracht. Inmiddels zijn de Zimbabwaanse steensculpturen bij een breed publiek bekend. Het commerciële succes heeft echter ook geresulteerd in de zogenaamde 'airport art', beelden van inferieure kwaliteit.<BR> Bernard Takawira's onderwerpen worden gedeeltelijk bepaald door de vorm van de steen, maar eveneens door zijn verbondenheid met het verleden en de tradities van zijn volk. Hij geeft veel oude spreekwoorden weer in zijn beelden, maar ook de ontwikkelingen in de samenleving hebben zijn werk beinvloed. Een andere ontwikkeling die plaatsvond werd zichtbaar in een geheel nieuwe wijze van steen behandeling. Takawira begon grotere stukken steen te bewerken, hakte hen dieper open, doorboorde de steen en wisselde ruwe en gladde oppervlakten met elkaar af. Op deze wijze bleek hij in staat de aandacht sterk op het centrale motief of thema te vestigen. De steen spreekt nog meer tot de verbeelding van de toeschouwer dan daarvoor. Hij tart elk stereotiep beeld dat er van de ongeletterde beeldhouwers in Zimbabwe bestaat: hij heeft wel een opleiding gehad en is internationaal georiënteerd. Hij pleit voor een breuk met de traditie gebonden opvattingen. Zijn werk beschouwen als kunstnijverheid vindt hij een uiting van puur kolonialisme.<BR> De vorm van dit sculptuur is die van het werelddeel Afrika, in de bovenzijde is een gat aangebracht. Wanneer dat gat naar een geest of ziel verwijst, dan zou deze als 'anima mundi', als wereldziel geïnterpreteerd kunnen worden. De steen vertelt een scheppingsverhaal dat in Afrika begint: Takawira herinnert aan de betekenis van Afrika als bakermat van de mensheid.<BR> <BR> <BR> Beschrijving<BR> Abstract vormgegeven sculptuur. Voorstellend de landkaart van Afrika met bovenin een gat.