(m)bulenga

Lulua figuren zijn doorgaans herkenbaar aan hun typische en complexe scarificatie-patronen op gelaat en lichaam, die hen mooier maken. Voor de Lulua weerspiegelt fysieke schoonheid niet alleen morele kwaliteiten, maar verhoogt het ook de rituele efficiëntie van de beeldjes. Deze werden tot voor kort in culten gebruikt die onder andere bescherming boden, de welstand vergrootten of de vruchtbaarheid garandeerden van vrouwen die nog geen kinderen hadden kunnen krijgen of miskramen hadden gehad.<BR> <BR> Het doel van de vruchtbaarheidscultus en de daarbij behorende sculpturen bestond erin het ontluikende leven te behoeden en de reïncarnatie van een overleden voorouder in het pasgeboren kindje te bewerkstelligen. Een vrouwelijk (m)bulenga-beeldje werd regelmatig ingesmeerd met roodhoutpoeder, lateriet, olie en soms ook kaolien, en door de vrouwen op het lichaam gedragen. <BR> <BR> Deze schaaldraagster behoorde tot de vruchtbaarheidscultus, 'bwanga bwa cibola' of 'bwanga bwa bwimpe' genoemd. Het mengsel waarmee het beeld werd ingewreven is na elke rituele behandeling verwijderd, waardoor bepaalde details zichtbaar zijn gebleven. De lederen gordel werd voorzien van kleine, met krachtstoffen gevulde kalebassen en door de vrouw als amulet gedragen om een miskraam te voorkomen. Het is niet duidelijk of er betekenis gehecht moet worden aan de stand van het hoofd.<BR> <BR> <BR> Beschrijving<BR> Houten vrouwelijke antropomorfe figuur met diverse scarificatiepatronen op gezicht, borst en buik, schaamschort en gordel. Het hoofd neigt naar rechts. Handen op de buik.

(m)bulenga

Lulua figuren zijn doorgaans herkenbaar aan hun typische en complexe scarificatie-patronen op gelaat en lichaam, die hen mooier maken. Voor de Lulua weerspiegelt fysieke schoonheid niet alleen morele kwaliteiten, maar verhoogt het ook de rituele efficiëntie van de beeldjes. Deze werden tot voor kort in culten gebruikt die onder andere bescherming boden, de welstand vergrootten of de vruchtbaarheid garandeerden van vrouwen die nog geen kinderen hadden kunnen krijgen of miskramen hadden gehad.<BR> <BR> Het doel van de vruchtbaarheidscultus en de daarbij behorende sculpturen bestond erin het ontluikende leven te behoeden en de reïncarnatie van een overleden voorouder in het pasgeboren kindje te bewerkstelligen. Een vrouwelijk (m)bulenga-beeldje werd regelmatig ingesmeerd met roodhoutpoeder, lateriet, olie en soms ook kaolien, en door de vrouwen op het lichaam gedragen. <BR> <BR> Deze schaaldraagster behoorde tot de vruchtbaarheidscultus, 'bwanga bwa cibola' of 'bwanga bwa bwimpe' genoemd. Het mengsel waarmee het beeld werd ingewreven is na elke rituele behandeling verwijderd, waardoor bepaalde details zichtbaar zijn gebleven. De lederen gordel werd voorzien van kleine, met krachtstoffen gevulde kalebassen en door de vrouw als amulet gedragen om een miskraam te voorkomen. Het is niet duidelijk of er betekenis gehecht moet worden aan de stand van het hoofd.<BR> <BR> <BR> Beschrijving<BR> Houten vrouwelijke antropomorfe figuur met diverse scarificatiepatronen op gezicht, borst en buik, schaamschort en gordel. Het hoofd neigt naar rechts. Handen op de buik.